BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ pamięci operacyjnej na poziom kompetencji komunikacyjnej
Data: 1997 – 1998
Badacz: Wojciech Gorczyca
Abstrakt:

Celem badania eksperymentalnego było pokazanie, że na efektywność nauczania języka rosyjskiego ma wpływ przede wszystkim uruchamianie struktur myślowych związanych z pamięcią operacyjną. Skoncentrowano się na nauczaniu dotyczącym rozumienia tekstu słuchanego oraz sprawności mówienia. Badanie przeprowadzono na podstawie kompletu podręcznikowego Русский ᴙᴣык по-новому (cz. 1, autorstwa W. Gorczycy i B. Lipskiej) (zatwierdzony przez MEN). Badaniem objęto 327 uczniów liceów ogólnokształcących i techników z województw: katowickiego, lubelskiego, rzeszowskiego, warszawskiego i włocławskiego. Zmienną eksperymentalną stanowiło zwrócenie w nauczaniu uwagi na problem identyfikowania, dopasowywania, kategoryzowania informacji i podrzędnych (rozumienie tekstu) oraz położenie nacisku na rozwiązywanie zadań uruchamiających myślenie konkretno-wyobrażeniowe i strukturalno-logiczne, a także na wyobraźnię symboliczną (sprawność mówienia). Jako narzędzie badawcze wykorzystano arkusz obserwacyjny ucznia oraz ankietę. Zrealizowano również pretest, sześć śródtestów i posttest kompetencji uczniów. Wyniki posttestu ujawniły większy przyrost kompetencyjny grup eksperymentalnych w większości badanych szkół – odwrotny wynik zanotowano jedynie w dwóch z siedmiu objętych eksperymentem placówek (w jednej z dwóch szkół lubelskich i w szkole włocławskiej). Obserwacją objęto w każdej szkole po sześciu uczniów, w tym dwóch najlepszych, dwóch średnich i dwóch najsłabszych. Obserwacja ta pozwoliła stwierdzić, że uczniowie najlepsi oraz średni osiągali podobne, bardzo dobre wyniki i cechowali się wysoką motywacją tak w przypadku zadań dotyczących kształtowania sprawności rozumienia testu słuchanego, jak i kontekstualizujących materiał morfosyntaktyczny. Uczniowie najsłabsi mieli duże trudności i wykazywali małe zainteresowanie pierwszym rodzajem zadań, wykonywali drugi rodzaj ćwiczeń na poziomie zadowalającym. W grupie tej postęp w zakresie rozumienia tekstu zauważono począwszy od dziesiątej lekcji, a w zakresie sprawności wypowiedzi – począwszy od ósmej lekcji (przy czym tutaj był on minimalny).

Deskryptory TESE: rosyjski, psychologia, komunikacja werbalna, efekt uczenia się, kompetencje językowe
TESE descriptors: Russian, psychology, verbal communication, learning outcome, language skills
Publikacje:
  • Gorczyca, W. (1999). Wpływ pamięci operacyjnej na poziom kompetencji komunikacyjnej. Wyniki badań eksperymentalnych. Języki Obce w Szkole, 3, 209-219.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"