BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ pięciodniowego systemu pracy szkół na rozkład dnia uczniów klas IV-VIII
Data: 1988 – 1989
Badacz: Donata Woitas-Ślubowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu skróconego do pięciu dni systemu pracy szkół na rozkład dnia uczniów klas IV-VIII. Dwutygodniowy sondaż diagnostyczny objął 186 uczniów wybranych szkół podstawowych z Gorzowa Wielkopolskiego i Słubic. Narzędziem badawczym były: anonimowa ankieta oraz analiza dokumentacji szkolnej. W części pierwszej kwestionariusza zebrano ogólne informacje o uczniu (płeć, wiek, wyniki w nauce itp.); w części drugiej – dane na temat czasu poświęcanego na: posiłki, sen, odrabianie lekcji, zajęcia w szkole i poza nią. Badanie wykazało, że odsetek uczniów niedosypiających wahał się w przedziale od 0 do 32,4% dzieci, w tym największy był w klasach piątych. Dzieci w większości nie spędzają odpowiedniej ilości czasu wolnego na świeżym powietrzu. Wskazań higienicznych w tym zakresie nie realizuje od 27,5 do 94,5% badanych. W materiale zebranym podczas badania ani razu nie stwierdzono prawidłowego rozkładu dnia. Negatywny wpływ na zdrowie uczniów mają: niedobory snu i ruchu na świeżym powietrzu, nieregularne odżywianie, źle zorganizowana praca szkolna. Stwierdzone nieprawidłowości powinny skłonić pedagogów oraz rodziców uczniów do intensywnych działań wychowawczych oraz unormowania trybu życia uczniów.

Deskryptory TESE: uczenie się, uczeń, organizacja czasu szkolnego, dzień szkolny, tydzień szkolny, wypoczynek, zajęcia pozaszkolne, zajęcia rekreacyjne
TESE descriptors: learning, pupil, arrangement of school time, school day, school week, leisure, out-of-school-hours provision, leisure activities
Publikacje:
  • Woitas-Ślubowska, D. (1993). Wpływ pięciodniowego systemu pracy szkół na rozkład dnia uczniów klas IV-VIII. Lider, 10, 12-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"