Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu skróconego do pięciu dni systemu pracy szkół na rozkład dnia uczniów klas IV-VIII. Dwutygodniowy sondaż diagnostyczny objął 186 uczniów wybranych szkół podstawowych z Gorzowa Wielkopolskiego i Słubic. Narzędziem badawczym były: anonimowa ankieta oraz analiza dokumentacji szkolnej. W części pierwszej kwestionariusza zebrano ogólne informacje o uczniu (płeć, wiek, wyniki w nauce itp.); w części drugiej – dane na temat czasu poświęcanego na: posiłki, sen, odrabianie lekcji, zajęcia w szkole i poza nią. Badanie wykazało, że odsetek uczniów niedosypiających wahał się w przedziale od 0 do 32,4% dzieci, w tym największy był w klasach piątych. Dzieci w większości nie spędzają odpowiedniej ilości czasu wolnego na świeżym powietrzu. Wskazań higienicznych w tym zakresie nie realizuje od 27,5 do 94,5% badanych. W materiale zebranym podczas badania ani razu nie stwierdzono prawidłowego rozkładu dnia. Negatywny wpływ na zdrowie uczniów mają: niedobory snu i ruchu na świeżym powietrzu, nieregularne odżywianie, źle zorganizowana praca szkolna. Stwierdzone nieprawidłowości powinny skłonić pedagogów oraz rodziców uczniów do intensywnych działań wychowawczych oraz unormowania trybu życia uczniów. |