BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych
Instytucja:
Data: grudzień 2011
Badacz: Anna Rogozińska-Pawełczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Które czynniki wpływają na poczucie satysfakcji z pracy wśród nauczycieli ze względu na płeć? Jaki wpływ na poziom satysfakcji z pracy wywierają cechy przywódcze dyrektora placówki oraz wsparcie instytucjonalne otrzymywane ze strony szkoły i od kolegów z pracy? Które drogi prowadzą do wystąpienia u nauczycieli poczucia satysfakcji z pracy oraz czy ich wybór uzależniony jest od płci? Badaniem objęto 148 osób pracujących w siedmiu szkołach podstawowych w Łodzi (w tym 14 dyrektorów i wicedyrektorów szkół, 87 nauczycieli mianowanych i 47 nauczycieli nauczania zintegrowanego). Wśród respondentów 47% osób stanowiły kobiety, a mężczyźni – 53%. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdaniem respondentów przywództwo i instytucjonalne wsparcie dostarczane ze strony placówki szkolnej wpływa istotnie na ich zadowolenie z pracy (pod warunkiem stworzenia odpowiednich warunków oraz utrzymania pozytywnych relacji w pracy). Jednocześnie okazało się, że utrzymywanie pozytywnych stosunków międzyludzkich w celu uzyskania satysfakcji z pracy było dużo bardziej znaczące dla badanych kobiet.

Autorskie słowa kluczowe: satysfakcja z pracy, sukces zawodowy, różnice płci, przywództwo, wsparcie instytucjonalne, warunki pracy, stosunki międzyludzkie
Author's Keywords: job satisfaction, career success, gender differences, leadership, institutional support, working conditions, relationships
Deskryptory TESE: płeć, satysfakcja zawodowa, zawód nauczyciela, nauczyciel, kompetencje, szkoła podstawowa, warunki pracy, stosunki w zakładzie pracy, dobre samopoczucie
TESE descriptors: gender, occupational satisfaction, teaching profession, teacher, competence, primary school, working conditions, labour relations, well-being
Publikacje:
  • Rogozińska-Pawełczyk, A. (2012). Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2, 117-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"