Tytuł badania: |
Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2011 |
Badacz: |
Anna Rogozińska-Pawełczyk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Które czynniki wpływają na poczucie satysfakcji z pracy wśród nauczycieli ze względu na płeć? Jaki wpływ na poziom satysfakcji z pracy wywierają cechy przywódcze dyrektora placówki oraz wsparcie instytucjonalne otrzymywane ze strony szkoły i od kolegów z pracy? Które drogi prowadzą do wystąpienia u nauczycieli poczucia satysfakcji z pracy oraz czy ich wybór uzależniony jest od płci? Badaniem objęto 148 osób pracujących w siedmiu szkołach podstawowych w Łodzi (w tym 14 dyrektorów i wicedyrektorów szkół, 87 nauczycieli mianowanych i 47 nauczycieli nauczania zintegrowanego). Wśród respondentów 47% osób stanowiły kobiety, a mężczyźni – 53%. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdaniem respondentów przywództwo i instytucjonalne wsparcie dostarczane ze strony placówki szkolnej wpływa istotnie na ich zadowolenie z pracy (pod warunkiem stworzenia odpowiednich warunków oraz utrzymania pozytywnych relacji w pracy). Jednocześnie okazało się, że utrzymywanie pozytywnych stosunków międzyludzkich w celu uzyskania satysfakcji z pracy było dużo bardziej znaczące dla badanych kobiet. |
Autorskie słowa kluczowe: |
satysfakcja z pracy, sukces zawodowy, różnice płci, przywództwo, wsparcie instytucjonalne, warunki pracy, stosunki międzyludzkie |
Author's Keywords: |
job satisfaction, career success, gender differences, leadership, institutional support, working conditions, relationships |
Deskryptory TESE: |
płeć, satysfakcja zawodowa, zawód nauczyciela, nauczyciel, kompetencje, szkoła podstawowa, warunki pracy, stosunki w zakładzie pracy, dobre samopoczucie |
TESE descriptors: |
gender, occupational satisfaction, teaching profession, teacher, competence, primary school, working conditions, labour relations, well-being |
Publikacje: |
- Rogozińska-Pawełczyk, A. (2012). Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2, 117-131.
|