BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ pobytu w oddziale przedszkolnym na społeczno-emocjonalny rozwój dziecka
Typ badania: podłużne
Data: [2007]
Badacz: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
Abstrakt:

Badanie miało charakter podłużny, a jego celem było uchwycenie zmian zachodzących w rozwoju społeczno-emocjonalnym dziecka podczas roku pobytu w przedszkolu. Badaniem objęto 129 dzieci w wieku przedszkolnym, ostatecznie uwzględniono wyniki uzyskane przez 120 dzieci. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz oceny rozwoju dziecka, Arkusz obserwacyjny rozwoju emocjonalnego dziecka 6-letniego oraz Kwestionariusz samooceny dziecka (B. Kaja). Pierwszego pomiaru dokonano na początku roku szkolnego, drugiego po upływie 9-10 miesięcy, czyli pod koniec roku szkolnego. W analizie statystycznej uzyskanych danych zastosowano przede wszystkim test T-Studenta dla grup zależnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ciągu roku szkolnego w rozwoju społecznym dzieci zaszły korzystne zmiany, które przejawiały się wzrostem wartości uwzględnionych w narzędziach badawczych wskaźników (różnica istotna statystycznie). Badani osiągnęli wysoki poziom uspołecznienia, chętniej i łatwiej nawiązywali kontakty, nauczyły się pracować w zespole, częściej niosły pomoc kolegom oraz potrafiły zachować się poprawnie w sytuacjach konfliktowych. W ramach drugiego pomiaru wszystkie badane dzieci wystawiły sobie wysoką ocenę, co można było interpretować jako przejaw dobrego samopoczucia w grupie oraz wysokiego poczucia własnej wartości i kompetencji.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, zachowania społeczne, edukacja przedszkolna, relacje interpersonalne, współpraca, dobre samopoczucie
TESE descriptors: child development, social behaviour, pre-primary education, interpersonal relations, cooperation, well-being
Publikacje:
  • Głoskowska-Sołdatow, M. (2007). Wpływ pobytu w oddziale przedszkolnym na społeczno-emocjonalny rozwój dziecka. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 255-262). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"