Abstrakt: |
Badanie miało charakter podłużny, a jego celem było uchwycenie zmian zachodzących w rozwoju społeczno-emocjonalnym dziecka podczas roku pobytu w przedszkolu. Badaniem objęto 129 dzieci w wieku przedszkolnym, ostatecznie uwzględniono wyniki uzyskane przez 120 dzieci. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz oceny rozwoju dziecka, Arkusz obserwacyjny rozwoju emocjonalnego dziecka 6-letniego oraz Kwestionariusz samooceny dziecka (B. Kaja). Pierwszego pomiaru dokonano na początku roku szkolnego, drugiego po upływie 9-10 miesięcy, czyli pod koniec roku szkolnego. W analizie statystycznej uzyskanych danych zastosowano przede wszystkim test T-Studenta dla grup zależnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w ciągu roku szkolnego w rozwoju społecznym dzieci zaszły korzystne zmiany, które przejawiały się wzrostem wartości uwzględnionych w narzędziach badawczych wskaźników (różnica istotna statystycznie). Badani osiągnęli wysoki poziom uspołecznienia, chętniej i łatwiej nawiązywali kontakty, nauczyły się pracować w zespole, częściej niosły pomoc kolegom oraz potrafiły zachować się poprawnie w sytuacjach konfliktowych. W ramach drugiego pomiaru wszystkie badane dzieci wystawiły sobie wysoką ocenę, co można było interpretować jako przejaw dobrego samopoczucia w grupie oraz wysokiego poczucia własnej wartości i kompetencji. |