BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ położenia gminy na proces edukacji młodzieży wiejskiej z obszaru Małopolski
Data: [2003]
Badacz: Magdalena Hoły
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła struktura wykształcenia oraz aspiracji oświatowych młodzieży pochodzącej z Małopolski. Próbę stanowiło losowo wybranych 456 chłopców oraz 542 dziewczęta w wieku od 16 do 22 lat, zamieszkujących dziewięć gmin (dobór gmin miał charakter celowy – trzy z nich były silnie zurbanizowane, trzy miały charakter rolniczy, a trzy – pośredni). Wśród respondentów wiek 514 osób mieścił się w przedziale 16-18 lat, 258 osób – 18-20 lat oraz 226 osób – 20-22 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się wywiadem. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród uczniów zasadniczych szkół zawodowych osobami najmniej zdecydowanymi na dalsze kształcenie byli ankietowani pochodzący z gmin oddalonych od dużych ośrodków miejskich (64%). Jednocześnie wykazano, że chęć kontynuowania nauki wyraziło 52% osób mieszkających w gminach podmiejskich oraz 77% osób z gmin pośrednich. Najczęściej wymienianymi trudnościami związanymi z edukacją były wysokie wydatki na naukę, uciążliwe dojazdy, zbyt dużo nauki oraz brak czasu na nią. Okazało się również, że grupą najbardziej zadowoloną z wyboru swojej drogi kształcenia byli studenci (60% wskazań potwierdzających satysfakcję), z kolei respondentami najmniej zadowolonymi – uczniowie szkół zawodowych (65% odpowiedzi negatywnych). Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła również wykazać różnice między respondentami pod względem poziomu umiejętności (m.in. ujawniono, że osób niemówiących w żadnym języku obcym było dwukrotnie więcej w gminach oddalonych niż gminach podmiejskich).

Deskryptory TESE: edukacja, młodzież, obszar wiejski, środowisko społeczno-kulturowe, proces uczenia się, uczenie się, postępy w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: education, youth, rural area, socio-cultural environment, learning process, learning, study progress, learning outcome
Publikacje:
  • Hoły, M. (2005). Wpływ położenia gminy na proces edukacji młodzieży wiejskiej z obszaru Małopolski. Kultura i Edukacja, 3, 105-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"