Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poglądów uczniów i ich odczuć w stosunku do problemu rozprzestrzeniania się i zagrożenia chorobą AIDS. Badaniem objęto 255 uczniów klas ósmych (128 chłopców, 127 dziewcząt) z wybranych losowo 11 szkół podstawowych Szczecina. Anonimowa ankieta zawierała 15 pytań wielokrotnego wyboru i zadanie na szeregowanie ważności wiedzy ze względu na źródło jej uzyskania. Młodzież była dość dobrze poinformowana na temat sposobów przenoszenia AIDS, ale brakowało jej istoty wiedzy o całości zagadnienia. 52% ankietowanych poprawnie interpretowało skrót AIDS, 28% uznawało AIDS za chorobę śmiertelną, 18% – za wirus powodujący tę chorobę. 94% uczniów wiedziało, że wirus HIV przenoszony jest przez krew, a niektórzy, że przez krew i ślinę. Tylko sześć osób potwierdziło, że rozpoznałoby osobę chorą, 20 odpowiedziało, że raczej tak, 116 – że nie, 115 odpowiedziało, że nie wie. Lepsza była wiedza uczniów na temat ryzyka zarażenia – za największe uznawali używanie wspólnej strzykawki (97%) i kontakty seksualne (92,5%). Tylko cztery osoby potrafiły poprawnie podać skalę zachorowalności na AIDS w Polsce. Badani deklarowali pozytywną postawę wobec nosicieli wirusa HIV. Na pytanie o utrzymywanie dalszych kontaktów koleżeńskich z osobą, która okazałaby się nosicielem, 117 ankietowanych odpowiedziało tak, 71 – raczej tak, tylko 28 osób odpowiedziało, że nie, 39 – nie wiedziało. 78% ankietowanych uważało, że mówienie o sposobie infekowania się wirusem HIV przez kontakty seksualne nie jest tematem wstydliwym, za taki uważało go niecałe 2% badanych. Młodzież zdecydowanie chciała wiedzieć więcej o problemie AIDS (87%) i uważała, że powinna uzyskać wiedzę podczas nauki w szkole podstawowej (łącznie 87% odpowiedzi tak i raczej tak). O chorobie, jej skutkach, sposobie infekcji uczniowie dowiadywali się z telewizji, filmu, wideo (28,1%), prasy, informatorów, książek (24,8%), w domu od rodziców (17,7%), w szkole podczas lekcji (17,5%), od kolegów, koleżanek (11,8%). Uczniowie uważali jednak, że informacje podawane w mediach są niewystarczające (66,6%). Działanie szkoły w tym zakresie w świetle ankiety nie wypadło korzystnie – tylko 49% badanych stwierdziło, że w ich szkołach organizowane są spotkania, prelekcje o AIDS. Szkoła powinna więc szybciej reagować na istniejące potrzeby, dostarczać młodzieży pełnych informacji o AIDS i wyposażać w niezbędne umiejętności. |