BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież szkolna o małżeństwie i przyszłej rodzinie
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Henryk Pielka
Abstrakt:

Celem badania było określenie oczekiwań młodzieży ze szkół średnich w północnej Polsce wobec małżeństwa i dobrej rodziny. W badaniu wykorzystano technikę kwestionariuszową. Analiza wyników ujawniła, że badana młodzież najczęściej oczekiwała od małżeństwa miłości (dziewczęta – 90,2%, chłopcy – 84,5%), następnie szczęścia (odpowiednio 87,5%, 82,1%), dzieci (61,8%, 42,1%) oraz własnego mieszkania (40,8%, 22,8%). Powyższe oczekiwania nieco częściej wskazywane były przez dziewczęta. Podobnie było w przypadku partnerstwa (7%, 1,2%) i zdrowia (0,6%, 0%). Dziewczęta częściej też deklarowały, że nie planują małżeństwa (1,3%, 0,4%). Chłopcy częściej od dziewcząt wybierali odpowiedzi dotyczące zadowolenia seksualnego (0,7%, 5,4%) oraz wierności (0,7%, 3,7%). Badani najczęściej planowali mieć dwójkę dzieci i dotyczyło to przede wszystkim respondentów pochodzących z rodzin o tej właśnie liczbie potomstwa (62% z tej grupy). Młodzież, która nie chciała mieć potomstwa lub chciała mieć jedno dziecko, to na ogół jedynacy albo osoby z rodzin z dwójką dzieci. Zależność ta ujawniała się również w przypadku trójki dzieci, choć najliczniejsze rodziny (troje, czworo, pięcioro lub więcej dzieci) planowali jedynie nieliczni respondenci z rodzin do trojga dzieci (brak wskazań u respondentów z rodzin liczących od czworga do sześciorga dzieci). O dobrej rodzinie decydowały zdaniem badanych dziewcząt przede wszystkim: zrozumienie (70,2%), miłość (67,7%), szczęście (47%) i poczucie bezpieczeństwa (43,5%), następnie też czułość (31,6%), partnerstwo (28,4%), dzieci (28,9%), wspólne rozwiązywanie problemów (24%) i wzajemny szacunek (12,6%). Mniej wskazań uzyskały: atrakcyjność związku, troskliwość i dobrobyt, marginalne znaczenie miało udane życie seksualne, wierność i odpowiedzialność. W przypadku chłopców na pierwszym miejscu uplasowały się: miłość (65%), następnie zrozumienie (42,3%), czułość (34,2%), szczęście (33,3%), wspólne rozwiązywanie problemów (20,7%), wierność (14,5%) i dzieci (10,4%). Mniej wskazań otrzymały: atrakcyjność związku, wzajemny szacunek, dobrobyt i udane życie seksualne. Najmniej znaczące okazały się dla nich troskliwość i odpowiedzialność.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, rodzina, wartości obywatelskie, relacje interpersonalne
TESE descriptors: youth, attitude, family, civic values, interpersonal relations
Publikacje:
  • Pielka, H. (1996). Młodzież szkolna o małżeństwie i przyszłej rodzinie. Roczniki Socjologii Rodziny, 8, 191-199.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"