BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania postaw moralnych u chłopców społecznie niedostosowanych
Data: [1992]
Badacz: Stanisław Lipiński
Abstrakt:

Celem badania było określenie wysokości i kierunku korelacji między percepcją postaw rodzicielskich, właściwościami procesów nerwowych, poziomem i rodzajem lęku a poczuciem norm moralnych i poglądami na funkcjonowanie tych norm w społeczeństwie u chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie. Badaniem objęto 150 chłopców w wieku 16-17 lat z Państwowego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łodzi i Bursy Szkolnictwa Zawodowego w Łodzi. Zastosowano znormalizowane narzędzia pomiaru poszczególnych grup zmiennych: kwestionariusz do badania temperamentu J. Strelaua; kwestionariusz do badania percepcji postaw rodzicielskich M. Siegelmana i A. Roe (wersje O i M) w autoryzowanym przekładzie W.S. Kowalskiego; kwestionariusz do badania poczucia norm moralnych (PNM) W. Poznaniaka; kwestionariusz poczucia rygoryzmu moralnego (PRN) W. Poznaniaka; kwestionariusz do badania lęku jako stanu i cechy C.D. Spielbergera w przekładzie A. Chojnowskiej; kwestionariusz do badania lęku R.B. Catella w przekładzie K. Hirszla; Skalę Jawnego Niepokoju J. Taylor przetłumaczoną przez M. Chojnowskiego. Wyniki potwierdziły hipotezę o wpływie percepcji postaw rodzicielskich na poczucie norm moralnych, a także hipotezę zakładającą wpływ postaw rodzicielskich w percepcji badanych chłopców na ich poglądy wobec rygoryzmu moralnego społeczeństwa. Stwierdzono, że poglądy na funkcjonowanie norm moralnych i w społeczeństwie bardziej zdeterminowane są postawami rodzicielskimi w grupie chłopców niedostosowanych społecznie szczególnie ze względu na ojców. Istnieje korelacja między siłą procesów nerwowych a poczuciem norm moralnych – zależność ta istniała głównie w grupie chłopców dostosowanych. Najbardziej od właściwości procesów nerwowych uzależnione było poczucie normy B (nie należy namawiać innych do złego). Potwierdzono również hipotezę o związkach tych procesów z formułowanymi przez badanych chłopców poglądami na funkcjonowanie moralne społeczeństwa. Hipoteza o wpływie poziomu i rodzaju lęku na poglądy chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie potwierdzona została tylko częściowo. Potwierdzono założenia hipotetyczne o związkach lęku z poczuciem norm moralnych, ale jednocześnie stwierdzono, że związek ten przyjmuje różnorodne konfiguracje.

Deskryptory TESE: postawa, osobowość, relacja rodzice – dziecko, wychowanie w rodzinie, zachowania społeczne, resocjalizacja
TESE descriptors: attitude, personality, parent-child relation, family education, social behaviour, correctional education
Publikacje:
  • Lipiński, S. (1994). Uwarunkowania postaw moralnych u chłopców społecznie niedostosowanych. Stan badań nad problemem. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 8-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"