BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania powodzenia szkolnego dzieci z zespołem Downa
Instytucja:
Data: 2005 – 2008
Badacz: Bartłomiej Skowroński
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie roli zdolności szkolnych w warunkowaniu powodzenia szkolnego dzieci z zespołem Downa na tle ich rówieśników niepełnosprawnych umysłowo bez zespołu Downa. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Skalę Podstawowych Zdolności Szkolnych autorstwa J. Kostrzewskiego, Sprawdziany Zasobu Wiadomości i Umiejętności Dzieci i Młodzieży, Arkusz Umożliwiający Poznanie Środowiska Wychowawczego autorstwa J. Konopnickiego i M. Ziemby. Badaniem objęto dwie grupy chłopców z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – uczniów z zespołem Downa w wieku 8,1-13,12 roku oraz chłopców bez zespołu Downa w tym samym wieku. Próbę dobrano z uwzględnieniem liczebności rodziny, warunków bytowych i mieszkaniowych, wykształcenia rodziców, życia i warunków kulturalnych rodziny itp. Pomimo to między badanymi grupami uwidoczniły się różnice w zakresie zmiennych: życie kulturalne czynne rodziny, zainteresowania rodziny oraz rodzina normalna. Wyznacznikami powodzenia szkolnego uczniów z zespołem Downa były: 1) w zakresie języka polskiego – rozumienie sensu słów i bogactwo słownikowe; pamięć świeża, słuchowa i mechaniczna; pamięć odroczona wzrokowo-słuchowa materiału symbolicznego; zdolność wzrokowego różnicowania elementów figur, cyfr i liter; 2) w zakresie matematyki – łatwość operowania symbolami; pamięć odroczona wzrokowo-słuchowa materiału symbolicznego; zdolność wzrokowego różnicowania elementów figur, cyfr i liter; organizacja przestrzenna wzrokowo-słuchowa; zdolność syntezy części w zorganizowaną całość; dojrzałość percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej; ogólna dojrzałość percepcyjna. W wyniku badań określono również czynniki warunkujące powodzenie szkolne uczniów z zespołem Downa w zakresie samoobsługi, współżycia w środowisku, muzyki z rytmiką, plastyki oraz wychowania fizycznego. Dane te zestawiono z wynikami uzyskanymi dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie bez zespołu Downa.

Autorskie słowa kluczowe: osiągnięcia szkolne dzieci z zespołem Downa, czynniki warunkujące powodzenie szkolne uczniów z zespołem Downa
Author's Keywords: school achievements of children with Down's syndrome, factors related to school achievements of apprentices with Down's syndrome
Deskryptory TESE: trudności w nauce, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, kształcenie specjalne, postępy w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: learning difficulty, disability, intellectual disability, special needs education, study progress, learning outcome
Publikacje:
  • Skowroński, B. (2011). Uwarunkowania powodzenia szkolnego dzieci z zespołem Downa. Forum Pedagogiczne, 2, 207-245.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"