Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie roli zdolności szkolnych w warunkowaniu powodzenia szkolnego dzieci z zespołem Downa na tle ich rówieśników niepełnosprawnych umysłowo bez zespołu Downa. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Skalę Podstawowych Zdolności Szkolnych autorstwa J. Kostrzewskiego, Sprawdziany Zasobu Wiadomości i Umiejętności Dzieci i Młodzieży, Arkusz Umożliwiający Poznanie Środowiska Wychowawczego autorstwa J. Konopnickiego i M. Ziemby. Badaniem objęto dwie grupy chłopców z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – uczniów z zespołem Downa w wieku 8,1-13,12 roku oraz chłopców bez zespołu Downa w tym samym wieku. Próbę dobrano z uwzględnieniem liczebności rodziny, warunków bytowych i mieszkaniowych, wykształcenia rodziców, życia i warunków kulturalnych rodziny itp. Pomimo to między badanymi grupami uwidoczniły się różnice w zakresie zmiennych: życie kulturalne czynne rodziny, zainteresowania rodziny oraz rodzina normalna. Wyznacznikami powodzenia szkolnego uczniów z zespołem Downa były: 1) w zakresie języka polskiego – rozumienie sensu słów i bogactwo słownikowe; pamięć świeża, słuchowa i mechaniczna; pamięć odroczona wzrokowo-słuchowa materiału symbolicznego; zdolność wzrokowego różnicowania elementów figur, cyfr i liter; 2) w zakresie matematyki – łatwość operowania symbolami; pamięć odroczona wzrokowo-słuchowa materiału symbolicznego; zdolność wzrokowego różnicowania elementów figur, cyfr i liter; organizacja przestrzenna wzrokowo-słuchowa; zdolność syntezy części w zorganizowaną całość; dojrzałość percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej; ogólna dojrzałość percepcyjna. W wyniku badań określono również czynniki warunkujące powodzenie szkolne uczniów z zespołem Downa w zakresie samoobsługi, współżycia w środowisku, muzyki z rytmiką, plastyki oraz wychowania fizycznego. Dane te zestawiono z wynikami uzyskanymi dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie bez zespołu Downa. |