BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Strumień świadomości…”. O języku nauczycieli
Data: [1993]
Badacz: Anita Gis
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie wiedzy o stanie języka nauczycieli. Badaniem objęto pięć lekcji prowadzonych w szkole podstawowej przez nauczycieli różnych przedmiotów. Zebrany materiał został opracowany metodą ilościową, za jednostkę leksykalną przyjęto zapis graficzny wyrazu (z pewnymi uzasadnionymi wyjątkami), ogółem materiał liczył 5416 słów. Zastrzeżenia budził sam sposób sformułowania tematów lekcji – tylko jeden z nich spełniał warunki dobrze zredagowanego. 70,2% czasu mówienia należał do nauczycieli, nauczyciel wypowiedział na lekcji średnio 1043 słowa, natomiast uczeń – 11 słów. Najwięcej słów przypadało na instruktaż dydaktyczny (2070), następne miejsca zajmowały: słownictwo zbędne (1748), słownictwo fachowe (646), uwagi i upomnienia (504), imiona i nazwiska uczniów (209), słownictwo związane z formami grzecznościowymi (194). W każdej lekcji słownictwo zbędne stanowiło ponad 10%, w wypowiedziach nauczyciela nauczania początkowego oraz p.o. polonisty zajmowało ono ponad 40%. Każdy z prowadzących stawiał nadmierną liczbę pytań, większość pytań (62%) nauczyciele kierowali do całej klasy. Pytania były zwykle szczegółowe, nie stwarzały możliwości sformułowania dłuższej odpowiedzi. Wiele wątpliwości i zastrzeżeń budziła wymowa nauczycieli: nagminne było niedbałe akcentowanie, pojawiały się błędy w wymowie samogłosek nosowych (przede wszystkim w czasownikach w liczbie mnogiej, w trzeciej osobie czasu teraźniejszego, a także w rzeczownikach i zaimkach), uproszczenia grup spółgłoskowych, błędy hiperpoprawności. Nauczyciel polonista popełniał najmniej błędów, miał również najbogatsze słownictwo.

Deskryptory TESE: język, nauczyciel, lekcja, szkoła podstawowa, komunikacja werbalna, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: language, teacher, lesson, primary school, verbal communication, communicative competences
Publikacje:
  • Gis, A. (1994). „Strumień świadomości…”. O języku nauczycieli. Polonistyka, 5, 295-300.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"