BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świat Bolesława Prusa w odbiorze uczniów (sondaż)
Data: [1993]
Badacz: Barbara Kryda
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w losowo wybranych klasach kilku warszawskich liceów ogólnokształcących (klasy trzecie i czwarte), Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego (klasy trzecie i czwarte), liceum ekonomicznego (klasy trzecie i czwarte), a także w klasach piątych i szóstych szkół podstawowych z Warszawy i Białegostoku. Zadaniem uczniów szkół średnich była wypowiedź pisemna na temat: Świat Bolesława Prusa – jak widzę bohaterów, jak rozumiem problemy, które przed nami stawia; co mi dała lektura jego utworów?; uczniowie szkoły podstawowej mieli odpowiedzieć na pytanie: Co zapamiętałeś z utworów Bolesława Prusa? Co ci się w nich podobało? Sondaż miał charakter anonimowy, praca pisana była w domu; ogółem uzyskano około 500 prac. Wyraźnym rysem prac był agresywny stosunek młodzieży do przedmiotu badań. Uczniowie z dużą siłą ekspresji odrzucali potencjalne wartości, jakie mogłaby im dać lektura. Protest łączył się z reakcją na przymus. Uczniowie klas V-VII ujawniali bariery niezrozumienia obejmującego realia obyczajowe, warunki życia w połowie XIX wieku, uzależnienia społeczne i polityczne. Dzieci nie były też zdolne do ogarnięcia całości większej niż małe epizody, zrozumienia wieloznaczności prozy Prusa, jej nacechowania stylistycznego. Licealiści odrzucali Prusa jako twórcę z nielubianego przez siebie pozytywizmu. W większości w zdecydowany sposób odmawiali zagłębiania się w jakiekolwiek problemy. Założona z góry wobec pisarza z odległej epoki wyższość historyczno-cywilizacyjna łączyła się z zanegowaniem wspólnoty i niemożnością uczestniczenia w przeżyciach opisywanych przez Prusa. Nieliczne pozytywne wypowiedzi grupujące się w zespołach klas wskazywały jednak, że niektórzy nauczyciele potrafili inaczej ukazać twórczość pisarza. Przeprowadzono także eksperyment w klasie czwartej, otwartej na samodzielną interpretację tekstów – uczniowie mieli za zadanie określić wartość prozy Prusa. Uzyskano kilkanaście nieanonimowych prac, w każdej zawarte było inne spojrzenie i inaczej ujęty główny problem.

Deskryptory TESE: literatura, szkoła podstawowa, szkoła średnia, uczeń, polski, postawa, czytanie, literatura dla dzieci i młodzieży
TESE descriptors: literature, primary school, secondary school, pupil, Polish, attitude, reading, children's and youth literature
Publikacje:
  • Kryda, B. (1994). Świat Bolesława Prusa w odbiorze uczniów (sondaż). Polonistyka, 8, 471-477.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"