Abstrakt: |
Celem badania było określenie wzorów zachowań i uwarunkowań oglądania telewizji przez studentów pierwszego roku Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Analiza oglądania telewizji została przedstawiona w aspekcie czasu poświęconego na tę czynność oraz rodzajów oglądanych programów. Wyróżniono następujące przedziały czasowe: od 0 do 4,5 godz. tygodniowo: bardzo niski stopień oglądalności, od 5 do 9,5 godz. tygodniowo: niski stopień, od 10 do 14,5 godz. tygodniowo: stopień mniej niż średni, od 15 do 19,5 godz. tygodniowo: stopień średni, od 20 do 24,5 godz. tygodniowo: stopień więcej niż średni, od 25 do 29,5 godz. tygodniowo: stopień wysoki. Programy podzielono według tematyki na: publicystyczne, oświatowe, sportowe, rozrywkowe, filmy fabularne, popularnonaukowe, inne.
Większość badanych – 81% - to kobiety. 83% całej próby to absolwenci liceów ogólnokształcących. 29% osób pochodziło z małych miasteczek i ze wsi, a 34% – z dużych miast, w tym z Warszawy. Badanie wykazało, że 66% badanych studentów ogląda codziennie telewizję od 1,5 do 3,5 godz. – prawie 80% badanych przeznacza na tę czynność dużą część (często większość) swojego wolnego czasu. Jedynie dla 7% studentów oglądanie telewizji ma znaczenie trzeciorzędne – najprawdopodobniej oglądają telewizję okazjonalnie w weekendy albo wybierają jedynie interesujące ich programy. Najpopularniejszy rodzaj oglądanych programów to filmy fabularne – wybór 40% studentów. 25% badanych wybiera programy popularnonaukowe. Najrzadziej filmy oglądają studenci trójkowi i członkowie organizacji studenckich oraz młodzieżowych. Najpopularniejsze wśród studentów piątkowych są programy popularnonaukowe. Najmniej popularne w grupie badanych są programy sportowe – wybór 7% badanych. Najczęściej tego typu audycje są oglądane przez mężczyzn (27%) i absolwentów techników (18%). |