BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zafascynowani literaturą fantasy – styl życia i poczucie dorosłości
Instytucja:
Data: 2001 – 2003
Badacz: Wanda Zagórska
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiła charakterystyka psychologiczna miłośników literatury fantasy w zakresie stylu życia oraz poczucia dorosłości. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem Ty i Zdrowie 2 w opracowaniu E. Stępień oraz autorskim Kwestionariuszem Oceny Własnej Sytuacji Życiowej (KOWSZ). W badaniu uczestniczyło 88 czytelników fantasy (średni wiek respondentów wynosił 24,2 roku). Wśród ankietowanych przeważały osoby z wykształceniem wyższym (60,2%), 83% osób było stanu wolnego i około 60% mieszkało z członkami rodziny pochodzenia. Ponadto badaniem objęto osoby niezwiązane z literaturą fantasy (grupy kontrolne dobrano odpowiednio pod względem średniej i mediany wieku, płci oraz miejsca zamieszkania; ich liczebność wynosiła od 146 do 316 osób). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że czytelnicy fantasy zdecydowanie różnili się od swoich rówieśników pod względem stylu życia. Okazało się, że osoby z grupy eksperymentalnej przejawiały większe (w porównaniu z osobami z grupy kontrolnej) ukierunkowanie na rozrywkę oraz kontakty towarzyskie (w zakresie obowiązków najwięcej czasu miłośnicy literatury fantasy poświęcali nauce, a istotnie mniej obowiązkom domowym). Ustalono również u osób czytających fantasy słabsze poczucie własnej dorosłości.

Deskryptory TESE: czytanie, umiejętność czytania, literatura, wypoczynek, postawa
TESE descriptors: reading, , literature, leisure, attitude
Publikacje:
  • Zagórska, W. (2004). Zafascynowani literaturą fantasy – styl życia i poczucie dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 1, 59-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"