BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola i miejsce wychowania fizycznego, sportu i turystyki w resocjalizacji i rewalidacji dziecka specjalnej troski
Instytucja:
Data: listopad 1992
Badacz: Włodzimierz Brzeziński, Lidia Pławińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu wiedzy studentów Instytutu Kultury Fizycznej na temat znaczenia usprawnienia fizycznego i oddziaływania rewalidacyjnego i resocjalizacyjnego za pomocą wychowania fizycznego, sportu i turystyki w procesie resocjalizacji i rewalidacji. Pytano także, czy studenci Instytutu Pedagogiki Specjalnej trafnie oceniają znaczenie wychowania fizycznego, sportu i turystyki w procesie rewalidacji i resocjalizacji dzieci specjalnej troski. Badaniem objęto 50 studentów piątego roku Instytutu Kultury Fizycznej (Uniwersytet Szczeciński) oraz 50 studentów czwartego roku Instytutu Pedagogiki Specjalnej (Uniwersytet Szczeciński). Studenci z obu grup uważają, że w pracy z dziećmi poszkodowanymi należy przede wszystkim: usprawniać ich możliwości fizyczne i psychiczne, rozwijać sprawność fizyczną, wdrażać do aktywnego wypoczynku. Badani z obu kierunków zwrócili uwagę, że należy dostosowywać intensywność ćwiczeń do możliwości organizmu dziecka, uwzględniać rodzaj upośledzenia w doborze ćwiczeń, stopniować trudność ćwiczeń. Jeśli chodzi o ocenianie ćwiczeń dziecka, studenci zgodnie stwierdzili, że należy w większości stawiać oceny pozytywne, nagradzać dzieci za wysiłek włożony w wykonywanie ćwiczeń, sprawiedliwie oceniać zaangażowanie dzieci. Autorzy badania zwrócili uwagę na konieczność kontynuowania tego typu badań. Badanie pokazało, że wiedza studentów i ich emocjonalny stosunek do dzieci specjalnej troski jest korzystny. W obydwu grupach nie dostrzeżono większych różnic w rozumieniu znaczenia sportu i wychowania fizycznego w procesie rewalidacji i resocjalizacji dzieci specjalnej troski.

Deskryptory TESE: nauczyciel kształcenia specjalnego, wychowanie fizyczne, resocjalizacja, rozwój dziecka, terapia
TESE descriptors: SEN teacher, physical education, correctional education, child development, therapy
Publikacje:
  • Brzeziński, W. i Pławińska, L. (1993). Rola i miejsce wychowania fizycznego, sportu i turystyki w resocjalizacji i rewalidacji dziecka specjalnej troski. Szkoła Specjalna, 5, 236-245.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"