BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola integracyjnego internatu w rozwijaniu aktywności twórczej młodzieży lekko upośledzonej umysłowo
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Andrzej Pasymowski
Abstrakt:

Celem badania było odpowiedzenie na pytanie, na ile pobyt młodzieży lekko upośledzonej umysłowo w internacie integracyjnym sprzyja twórczości. Badaniem objęto 100 osób w wieku 15-19 lat mieszkających w tym samym internacie: 50 uczniów z rozpoznaniem upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim z Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Olsztynie oraz 50 uczniów pełnosprawnych intelektualnie z Zespołu Szkół Mechaniczno-Energetycznych w Olsztynie. Zastosowano ankietę dla wychowanków internatu, wywiad z nauczycielami, obserwację. Badani najczęściej określali aktywność twórczą jako działalność, której celem jest wykonywanie jakiejś rzeczy oraz własna praca w kołach zainteresowań na terenie szkoły i internatu – 71% z ZSZS i 52% z ZSME. Wielu uczniów nie potrafiło podać żadnej dziedziny aktywności twórczej – 36% i 24%; pozostali podawali głównie plastykę, muzykę, technikę, film. Badani z obu szkół najczęściej jako własną aktywność twórczą wskazywali muzykę – 34-35%; literaturę wskazywali tutaj wyłącznie uczniowie z ZSME. W internacie badani z ZSZS należeli najczęściej do sportowych kół zainteresowań – 28%, badani z ZSME do muzycznych – 34%. Jako czynniki motywujące do działania badani najczęściej wskazywali wychowawców z internatu, nauczycieli ze szkoły, kolegów. 93% badanych z ZSZS stwierdziło, że wpływ pełnosprawnej młodzieży ma wpływ na ich aktywność twórczą. Badani nauczyciele uważali, że nauczycie wychowawca w realizacji planu pracy opiekuńczo-wychowawczej ma możliwość swobodnego wypełnienia go treścią, w praktyce napotykali wiele przeszkód, jedną z nich była sztywna struktura i tradycyjne normy sytemu szkolnego; uważali, że ich rola w rozwijaniu aktywności twórczej polega na przygotowaniu warunków najbardziej jej sprzyjających.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, szkoła z internatem, młodzież, szkoła specjalna, szkoła średnia o profilu zawodowym, zajęcia twórcze, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: disability, intellectual disability, boarding school, youth, special school, vocational school, creative activities, inclusive education
Publikacje:
  • Pasymowski, A. (1998). Rola integracyjnego internatu w rozwijaniu aktywności twórczej młodzieży lekko upośledzonej umysłowo. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 3-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"