Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poglądów nauczycieli na temat rewalidacji. Nauczyciele pracowali w szkołach specjalnych dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo. Pytania ankiety dotyczyły m.in.: osiągnięć i trudności w pracy szkolnej, realizacji procesu rewalidacji, a także metod i form aktywizowania uczniów. Badaniem objęto 50 nauczycieli uczących w klasach IV-VIII z siedmiu szkół specjalnych w Warszawie. W ankiecie znalazły się następujące twierdzenia do wskazania: lubię nowości, oryginalność i pracę według własnych pomysłów; nie lubię zmian i jestem przywiązany do stereotypów; moja postawa jest uzależniona od konkretnych sytuacji w szkole; trudno powiedzieć. Najwięcej nauczycieli – 31 osób – wskazało pierwszą odpowiedź, drugą – dwóch nauczycieli, trzecią – 22 osoby. Dwóch nauczycieli nie wyraziło zdania. Niektórzy badani udzielali dwóch odpowiedzi jednocześnie. Na podstawie własnych pomysłów nauczycieli dotyczących edukacji młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim sformułowano kilka propozycji, które mogłyby wzbogacić naukę dzieci w szkołach specjalnych i pracę nauczycieli: organizowanie większej liczby lekcji pokazowych dla nauczycieli, prowadzenie rotacji zespołów klasowych pod względem możliwości psychofizycznych, organizowanie wycieczek klasowych na zasadzie wymiany młodzieży z innych szkół, propagowanie koncepcji zielonej szkoły, prowadzenie odczytów pedagogicznych, spotkań metodycznych i konsultacyjnych oraz in. |