BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie pojęcia „aktywność” przez nauczycieli w odniesieniu do uczniów upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Jarosław Michalski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie poglądów nauczycieli na temat rewalidacji. Nauczyciele pracowali w szkołach specjalnych dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo. Pytania ankiety dotyczyły m.in.: osiągnięć i trudności w pracy szkolnej, realizacji procesu rewalidacji, a także metod i form aktywizowania uczniów. Badaniem objęto 50 nauczycieli uczących w klasach IV-VIII z siedmiu szkół specjalnych w Warszawie. W ankiecie znalazły się następujące twierdzenia do wskazania: lubię nowości, oryginalność i pracę według własnych pomysłów; nie lubię zmian i jestem przywiązany do stereotypów; moja postawa jest uzależniona od konkretnych sytuacji w szkole; trudno powiedzieć. Najwięcej nauczycieli – 31 osób – wskazało pierwszą odpowiedź, drugą – dwóch nauczycieli, trzecią – 22 osoby. Dwóch nauczycieli nie wyraziło zdania. Niektórzy badani udzielali dwóch odpowiedzi jednocześnie. Na podstawie własnych pomysłów nauczycieli dotyczących edukacji młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim sformułowano kilka propozycji, które mogłyby wzbogacić naukę dzieci w szkołach specjalnych i pracę nauczycieli: organizowanie większej liczby lekcji pokazowych dla nauczycieli, prowadzenie rotacji zespołów klasowych pod względem możliwości psychofizycznych, organizowanie wycieczek klasowych na zasadzie wymiany młodzieży z innych szkół, propagowanie koncepcji zielonej szkoły, prowadzenie odczytów pedagogicznych, spotkań metodycznych i konsultacyjnych oraz in.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, nauczyciel kształcenia specjalnego, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, kreatywność, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: correctional education, SEN teacher, intellectual disability, special educational needs, learning difficulty, creativity, attitude towards school
Publikacje:
  • Michalski, J. (1992). Rozumienie pojęcia „aktywność” przez nauczycieli w odniesieniu do uczniów upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 65-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"