BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie podobieństwa figur przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Ewa Swoboda
Abstrakt:

Badaniem, którego celem było określenie rozumienia podobieństwa figur przez uczniów niższych klas szkoły podstawowej, objęto 246 uczniów. Badanych wybrano losowo z 43 szkół miejskich i wiejskich, z klas I–III. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy: w pierwszej znalazło się 100 osób, w drugiej – 146. W badaniu wykorzystano metodę indywidualnych rozmów z uczniami. W rozmowach posługiwano się rozwiązaniami zadania Domki, opisanego w pracy H. Siwek Pojęcie wielkości proporcjonalnych a pojęcie liczby u dzieci ze szkoły specjalnej w porównaniu z dziećmi szkoły masowej („Dydaktyka Matematyki” 1990, nr 12, s. 193-202). Badanie składało się z dwóch etapów. W pierwszym dzieci miały wybrać pracę, w której według nich najlepiej dorysowano dach do domków, tak aby duży domek był taki sam jak mały, tylko że większy. Zadanie sformułowano niejasno, aby poznać odczucia dzieci związanie z powiększaniem figur. Uczniowie musieli – po wybraniu pracy – uzasadnić swój wybór. W drugim etapie dzieci musiały samodzielnie rozwiązać zadanie Domki. Większość uczniów poprawnie wybrała te prace, które zachowywały kształt i proporcje. Około 30% badanych zwróciło uwagę na zachowanie ogólnego kształtu. Około 10% badanych nie wykonało tego zadania poprawnie. Część dzieci, które poprawnie wybrały rysunek w pierwszym etapie, potrafiła samodzielnie rozwiązać zadanie w etapie drugim. Badanie pokazało, że uczniowie w pierwszym etapie oceniali figury jako podobne, gdyż kierowali się cechami spostrzeganymi. Posługiwali się przy tym nieuświadomionymi mechanizmami rozpoznawania kształtu – fizjologicznymi lub wyuczonymi. Dzieci najpewniej posłużyły się nie tylko umiejętnościami rozpoznawania figur związanymi z funkcjonowaniem oka, lecz także intuicjami ukształtowanymi przez ich doświadczenia życiowe. W realizacjach zadania z drugiego etapu dostrzeżono następujące błędy: dzieci powiększają tylko jeden wymiar w figurze dwuwymiarowej, dzieci zmieniają kształt figury, gdyż chcą zachować zaplanowaną „wysokość” i „szerokość”, dzieci nie zachowują kątów przy powiększaniu figur – rysują po skosach kratownicy. Wyciągnięto następujące wnioski na podstawie badania: dzieci z klas I–III mają dość dobrą intuicję w odczuciu figur, jeśli analizują gotowe wytwory, wiele dzieci wyobraża sobie powiększenie figury w sposób dość potoczny, nie dostrzega jednak aspektu miarowego, uwagę przykłada bowiem jedynie do zachowania kształtu, przeszkody w numerycznym podejściu uczniów do podobieństwa figur są związane z: problemem zmiany wymiarów (co i jak ulega powiększeniu) oraz korelacją zmian wymiarów z zachowaniem kształtu.

Deskryptory TESE: matematyka, rozwój poznawczy, rozwój dziecka, uczeń, rozumienie
TESE descriptors: mathematics, cognitive development, child development, pupil, comprehension
Publikacje:
  • Swoboda, E. (1992). Rozumienie podobieństwa figur przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V. Dydaktyka Matematyki, 14, 121-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"