Abstrakt: |
Celem badania było określenie wiedzy matematycznej uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, rozpoczynających naukę w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej. W badaniu wykorzystano Test matematyczny absolwenta szkoły podstawowej specjalnej ułożony przez autorkę. Test składał się z trzech części: Testu arytmetycznego – liczby naturalne, Testu arytmetycznego – liczby wymierne, Testu geometrycznego. Badaniem objęto 527 uczniów pierwszej klasy zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej o profilu: stolarz (122 osoby), ślusarz (141 osób), krawiec (264 osoby). Uczniowie pochodzili z 10 szkół z całej Polskich wybranych losowo. Wyróżniono cztery kategorie wiadomości i umiejętności matematycznych: 1. Ogólny zasób wiedzy matematycznej – absolwenci podstawowych szkół specjalnych rozpoczynają naukę w szkole zawodowej z czterdziestoprocentowym ogólnym zasobem wiedzy matematycznej. Na poziom ten na pewno wpływa przerwa wakacyjna, podczas której uczniowie zapominają średnio 30% wiadomości szkolnych. Szczególnie niski (niezadowalający) poziom wiedzy uczniowie wykazali w opanowaniu umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej. 2. Zasób wiedzy arytmetycznej i geometrycznej – uczniowie rozpoczynają naukę w specjalnej szkole zawodowej z niezadowalającym zasobem wiedzy arytmetycznej – uzyskano 38,3% poprawnych odpowiedzi na pytania testowe. Największe trudności uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim mają z ułamkami zwykłymi, ułamkami dziesiętnymi i procentami. Uczniowie przechodzący do szkoły zawodowej wykazują czterdziestoprocentowe opanowanie wiedzy dotyczącej figur i wielkości geometrycznych. 3. Wiedza matematyczna z punktu widzenia taksonomii celów nauczania tego przedmiotu. 4. Konkretne czynności matematyczne, ujawniane podczas rozwiązywania poszczególnych zadań testowych.
|