BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z jaką wiedzą matematyczną uczniowie rozpoczynają naukę w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej?
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Joanna Głodkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wiedzy matematycznej uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, rozpoczynających naukę w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej. W badaniu wykorzystano Test matematyczny absolwenta szkoły podstawowej specjalnej ułożony przez autorkę. Test składał się z trzech części: Testu arytmetycznego – liczby naturalne, Testu arytmetycznego – liczby wymierne, Testu geometrycznego. Badaniem objęto 527 uczniów pierwszej klasy zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej o profilu: stolarz (122 osoby), ślusarz (141 osób), krawiec (264 osoby). Uczniowie pochodzili z 10 szkół z całej Polskich wybranych losowo. Wyróżniono cztery kategorie wiadomości i umiejętności matematycznych: 1. Ogólny zasób wiedzy matematycznej – absolwenci podstawowych szkół specjalnych rozpoczynają naukę w szkole zawodowej z czterdziestoprocentowym ogólnym zasobem wiedzy matematycznej. Na poziom ten na pewno wpływa przerwa wakacyjna, podczas której uczniowie zapominają średnio 30% wiadomości szkolnych. Szczególnie niski (niezadowalający) poziom wiedzy uczniowie wykazali w opanowaniu umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej. 2. Zasób wiedzy arytmetycznej i geometrycznej – uczniowie rozpoczynają naukę w specjalnej szkole zawodowej z niezadowalającym zasobem wiedzy arytmetycznej – uzyskano 38,3% poprawnych odpowiedzi na pytania testowe. Największe trudności uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim mają z ułamkami zwykłymi, ułamkami dziesiętnymi i procentami. Uczniowie przechodzący do szkoły zawodowej wykazują czterdziestoprocentowe opanowanie wiedzy dotyczącej figur i wielkości geometrycznych. 3. Wiedza matematyczna z punktu widzenia taksonomii celów nauczania tego przedmiotu. 4. Konkretne czynności matematyczne, ujawniane podczas rozwiązywania poszczególnych zadań testowych.
 

Deskryptory TESE: matematyka, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie specjalne, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: mathematics, intellectual disability, special educational needs, learning difficulty, vocational school, special needs education, learning outcome, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Głodkowska, J. (1993). Z jaką wiedzą matematyczną uczniowie rozpoczynają naukę w zasadniczej szkole zawodowej specjalnej? Szkoła Specjalna, 1/2, 11-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"