BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zintegrowany pomiar wyników kształcenia
Instytucja:
Data: 1988
Badacz: Małgorzata Klimińska
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy o funkcjonalności modelu zintegrowanego pomiaru wyników kształcenia, który obejmuje dwa wymiary: osiągnięcia poznawcze (metoda pomiaru – test dydaktyczny) i osiągnięcia motywacyjne (metoda pomiaru – skala postaw w stosunku do danego przedmiotu nauczania, wybranych treści lub innej dziedziny). Model bazował na dorobku B. Niemierki (pomiar dydaktyczny, taksonomia celów: nauczania i wychowania), teorii motywacji Maslowa, definicja postawy S. Miki. Badanie trwało jeden semestr w 1988 roku i obejmowało dwie grupy konwersatoryjne (w sumie 25 osób). Uzyskane dane świadczyły o tym, że żaden z badanych nie przeszedł drogi identycznej z przewidywaną. Opracowanie statystyczne wykazało, że na pierwszych zajęciach występował brak korelacji między wiedzą i motywacją studentów, na ostatnich zaś korelacja ta była dodatnia na granicy istotności. Po uśrednieniu osiągnięcia w kształceniu były widoczne. Ostatecznie wyniki badania zostały przez autorkę ocenione jako dobrze rokujące dla funkcjonalności modelu. Problemy, które można napotkać: operacjonalizacja celów wychowawczych; konstrukcja testu dydaktycznego, nadającego się do stosowania tak na wejściu, jak i wyjściu; anonimowość badania (zachęca do szczerości, lecz uniemożliwia wykorzystanie pierwszego wyniku do indywidualizacji kształcenia).

Deskryptory TESE: student, motywacja, uniwersytet, kształcenie formalne, metodyka, źródło finansowania
TESE descriptors: student, motivation, universty, formal education, learning theory, source of funding
Publikacje:
  • Klimińska, M. (1990). Zintegrowany pomiar wyników kształcenia. Edukacja, 3, 81-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"