BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przed decyzją zawodową. Oczekiwania piętnastolatków
Data: [1993]
Badacz: Maria Jaśko-Kubiak
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: kto i jak, zdaniem uczniów, ma z nimi pracować, by najefektywniej pomóc im w podjęciu decyzji zawodowej; które metody z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego młodzież ceni najbardziej. Badaniem objęto 510 uczniów siedemnastu klas ósmych z 11 szkół podstawowych. W poradni psychologiczno-pedagogicznej skonstruowano ankietę zawierającą pytania otwarte i zamknięte, dotyczące wyboru szkoły i zawodu, trudności napotykanych przy podejmowaniu decyzji zawodowej oraz roli szkoły, rodziców i poradni w podejmowaniu i realizowaniu planów zawodowych. Badanie ankietowe przeprowadzili wychowawcy w swoich klasach, podsumowania wyników dokonali – zgodnie z opracowanym przez poradnię arkuszem zbiorczym – organizatorzy orientacji zawodowej. Młodzież klas ósmych jako główne źródło informacji zawodowych i środowisko wychowawcze, mające przygotować do wyboru zawodu, postrzegała szkołę (54%), poradnię (36%) i rodziców (10%). Wśród form przekazu na terenie szkoły najpopularniejsze były: wycieczki zawodowe do zakładów pracy (45%), spotkania z przedstawicielami zawodów (25%), pogadanki (11%), wycieczki do szkół ponadpodstawowych (10%). Działania podejmowane przez poradnie były doceniane przez uczniów, ale nie w sferze pomiaru ich zdolności i predyspozycji. Z form pomocy oferowanej przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne młodzież najbardziej ceniła zajęcia grupowo-treningowe (51%), indywidualne rozmowy z psychologiem, polegające na poradach bez badań (37%); tylko 12% uczniów chciało badania zawodoznawczego. Dzieci traktowały rodziców jako osoby towarzyszące i akceptujące, ale bez kompetencji doradców. Od rodziców ósmoklasiści oczekiwali rozmów o swoich decyzjach zawodowych, akceptacji wybranej szkoły i zawodu (58%), informacji o sobie i swoich predyspozycjach do nauki (22%), pomocy w nauce (20%).

Deskryptory TESE: poradnictwo zawodowe, wybór szkoły, wybór kierunku kształcenia zawodowego, relacja rodzice – dziecko, wymiar zawodowy w nauczaniu, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: vocational guidance, choice of school, choice of training, parent-child relation, vocational content, vocational education and training
Publikacje:
  • Jaśko-Kubiak, M. (1994). Przed decyzją zawodową. Oczekiwania piętnastolatków. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 27-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"