Obserwuj
Tytuł badania: |
Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej |
Instytucja: |
|
Data: |
2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Kontrolę przeprowadzono w celu oceny działalności szkół publicznych różnych typów oraz organów prowadzących te szkoły w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży. Zakres czasowy obejmował lata szkolne 2011/2012 i 2012/2013 oraz lata 2011 i 2012 w organach prowadzących (z uwzględnieniem – w obu przypadkach – okresu do dnia zakończenia kontroli). Łącznie skontrolowano dziewięć jednostek samorządu terytorialnego i 25 publicznych szkół dla dzieci i młodzieży różnych typów, do których uczęszczało ogółem 11 501 uczniów (2 574 do szkół podstawowych, 3 267 do gimnazjów i 5 660 do szkół ponadgimnazjalnych), w tym cztery szkoły i dwie JST poddane kontroli NIK w 2007 r. Na podstawie zgromadzonych danych stwierdzono, że podejmowane w latach szkolnych 2011/2012–2012/2013 działania profilaktyczne szkół i gmin nie doprowadziły do spadku zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży. Odnotowano, że najbardziej powszechnym problemem wychowawczym pozostawała agresja słowna (74%) i fizyczna (58%) skierowana wobec rówieśników oraz osób dorosłych (w tym nauczycieli). W wyniku przeprowadzonej kontroli wykazano również, że najbardziej niepokojącym zjawiskiem patologicznym w kontrolowanych placówkach było zażywanie narkotyków lub substancji odurzających. Dodatkowo potwierdzono, że gminy nierzetelnie kontrolowały realizację obowiązku nauki oraz nieprawidłowo wykorzystywały środkui na cele związane z realizacją gminnych programów profilaktycznych. |
Deskryptory TESE: |
zachowania społeczne, zachowania, młodzież, postawa, profilaktyka, wychowanie dziecka, szkolnictwo publiczne, przemoc, przemoc szkolna |
TESE descriptors: |
social behaviour, behaviour, youth, attitude, prevention, child rearing, public education, violence, bullying |
Publikacje: |
- Najwyższa Izba Kontroli. (2014). Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Pobrane z http://www.nik.gov.pl/plik/id,6956,vp,8803.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.