Abstrakt: |
Celem badania było określenie przebiegu realizacji celów edukacyjnych na lekcjach w klasach I-III. Obserwacjom poddano 150 lekcji z języka polskiego, matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego w klasie drugiej (75) oraz trzeciej (75). Badaniem objęto szkoły z: Bydgoszczy, Torunia, Włocławka. Lekcje dobrano losowo. Każda z lekcji była prowadzona przez innego nauczyciela. Wszystkie lekcje prowadziły kobiety. 61,4% z nich ukończyło wyższe studia magisterskie, 26,7% kontynuowało zaoczne studia magisterskie, 12,9% ukończyło studium nauczycielskie w zakresie nauczania początkowego. 92,3% badanych nauczycielek miało ponadtrzyletni staż pracy. Najpełniej pod względem ilościowym i jakościowym nauczyciele uświadamiają uczniom cele lekcji. Na 78,4% zajęć nauczyciele wyjaśnili wychowankom cele edukacyjne, podczas 21,6% zajęć nauczyciele nie wyjaśnili uczniom żadnych celów ani zadań, tylko od razu przystąpili do ich realizacji. 51,4% pedagogów zapoznawało uczniów z celami lekcji w sposób formalny. Jedynie niespełna 30% nauczycieli w pełni wyjaśniło cele i zadania lekcji. Podczas tych zajęć uczniowie w pełni zrozumieli i zaakceptowali cele edukacyjne. Podczas 11,2% lekcji uświadomienie celów nie nastąpiło jako oddzielna faza, lecz pojawiło się w późniejszych etapach. 9,1% nauczycieli nie miało jasnej koncepcji celów edukacyjnych oraz spójnych i konsekwentnych działań prowadzących do ich efektywnej realizacji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele nie są dość dobrze przygotowani pod względem teoretycznym i praktycznym do realizacji celów edukacyjnych podczas prowadzonych zajęć. Bardzo często nauczyciele w ogóle nie dostrzegają potrzeby uczniów co do zrozumienia celów zajęć, w których biorą udział. Co więcej, zauważono, że nauczyciele nie zwracają dostatecznej uwagi na systematyczną kontrolę i ocenę realizacji celów edukacyjnych; zadania lekcji zaś często traktują jako własne i za takie właśnie czują się odpowiedzialni. |