Abstrakt: |
Celem badania była analiza wyników egzaminu maturalnego z biologii w województwie kujawsko-pomorskim na podstawie danych CKE. W regionie tym maturę zdawano w 180 szkołach, w tym 113 liceach ogólnokształcących i 67 liceach profilowanych. Do egzaminu przystąpiło 15 219 zdających. W liceach ogólnokształcących egzamin maturalny zdało 91% uczniów, w liceach profilowanych – 67%, co uplasowało województwo kujawsko-pomorskie na dziewiątym miejscu w Polsce. Analizie poddano zadania z arkusza pierwszego (poziom podstawowy) i drugiego (poziom rozszerzony). Wyniki nie pozwoliły w sposób jednoznaczny stwierdzić, z którymi umiejętnościami opisanymi w standardach uczniowie sobie nie poradzili, szczególnie w zakresie standardu pierwszego – wiadomości i ich rozumienia. Przykładem mogły być umiejętności standardu I.1 (opisywanie budowy i funkcji człowieka). Z niektórymi z tych umiejętności nie poradziło sobie 83% zdających (np. z zadaniem drugim, dotyczącym budowy tkanki kostnej), inne zaś opanowała większość uczniów (np. zadanie trzecie, dotyczące szkieletu człowieka). Lepiej opanowano umiejętność korzystania z informacji oraz tworzenia informacji, dobrze opanowaną umiejętnością było również formułowanie wniosków oraz formułowanie i uzasadnianie opinii na podstawie analizy podanych informacji z zakresu chorób zakaźnych człowieka i wykorzystania badań genetycznych w profilaktyce chorób nowotworowych. Trudniejszy okazał się dla uczniów arkusz drugi – stosunkowo słabo poradzono sobie z tworzeniem informacji, nieco lepiej zaś z ich wykorzystaniem. |