Abstrakt: |
Badania miały charakter ankietowy. Objęto nimi 486 pracowników oświaty, w tym 22 stażystów, 127 nauczycieli kontraktowych, 87 mianowanych, 202 dyplomowanych, 20 bez stopnia awansu zawodowego oraz 28 nienauczycieli. Do korzyści z osiągnięcia kolejnych stopni awansu zawodowego respondenci zaliczyli: satysfakcję osobistą (283 wskazania), wzrost prestiżu społecznego (35), uznanie wśród uczniów (15), wzbogacenie wiedzy i doświadczenia zawodowego (207), większe dochody (219), możliwość awansu (81). 43 respondentów oceniło procedurę awansu zawodowego jako bardzo dobrą, 129 jako dobrą, 159 – jako wymagającą zmian, 65 – jako złą; 45 osób nie miało zdania na ten temat. Za pozytywne elementy procedury awansu zawodowego badani uznali: zainteresowanie własnym doskonaleniem i rozwojem zawodowym (288 wskazań), dokumentowanie własnych osiągnięć zawodowych i społecznych (76), możliwość zaprezentowania swojego dorobku (135), wprowadzenie opiekuna wspomagającego staż (70), określenie wymagań kwalifikacyjnych na kolejny stopień (69). Do elementów procedury awansu zawodowego wymagających udoskonalenia zaliczono: ograniczenie przygotowania oraz opracowania nadmiernej i często zbędnej dokumentacji (327 wskazań), pomoc w pokonywaniu problemów w przygotowaniu własnych opracowań, referatów, artykułów oraz ich publikacji w czasopismach (73), ocenę rzeczywistej pracy nauczyciela podczas prowadzenia zajęć (167), zwiększenie roli dyrektora szkoły, który powinien najlepiej wiedzieć, jak pracują nauczyciele (105), wprowadzenie dłuższych, nawet rocznych przerw w czasie trwania stażu, np. z powodu macierzyństwa (80). Do największych trudności związanych z awansem badani zaliczyli problemy w opracowaniu niezbędnej dokumentacji (106 wskazań); tylko jedna osoba skarżyła się na nietrafny wybór zawodu nauczyciela w jej przypadku. |