Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie obrazu czytelnictwa dzieci w młodszym wieku szkolnym w środowisku domu dziecka. Badaniem objęto 117 wychowanków, dyrektorów i wychowawców z ośmiu placówek. Wszystkie domy dziecka miały biblioteki o urozmaiconym księgozbiorze; w większości nie miały czytelni, jej funkcję pełniły kąciki książek w świetlicach grupowych. Wychowawcy twierdzili, że dzieci nie lubią czytać książek; czytają miesięcznie od jednej pozycji do trzech, najchętniej baśnie lub książki przygodowe, chętnie sięgają po czasopisma i gazety. Wychowawcy poza głośnym czytaniem nie organizowali zajęć czytelniczych. 79,54% badanych dzieci stwierdziło, że bardzo lubi bądź lubi czytać książki i sięga po nie chętniej niż po gazety i czasopisma. 36,77% dzieci twierdziło, że czyta od jednej książki do dwóch miesięcznie, 30,76% – od czterech do pięciu książek, 12,82% – powyżej pięciu książek; wcale nie czytało 8,54%, 11,11% nie odpowiedziało na pytanie. Badane dzieci najbardziej lubiły czytać książki o tematyce przygodowej (45,29%) i baśnie (40,17%). Stwierdzono, że czytelnictwo wśród dzieci zależne jest od wychowawców, którzy często nie znają zainteresowań swoich podopiecznych. Powinni oni stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do lektury. |