BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej
Projekt badawczy:
  • Biblioterapia jako metoda pedagogiki specjalnej
Instytucja:
Data: 1990 – 1993
Badacz: Ewa Tomasik
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w celu diagnozy skuteczności programu biblioterapii w zakresie podstawowych działach pedagogiki specjalnej (tzn. dotyczących osób upośledzonych umysłowo, głuchych i niedosłyszących, niewidomych i niedowidzących, niedostosowanych społecznie oraz chorych i kalekich). Programy biblioterapeutyczne zrealizowano w 4 wybranych placówkach: w Ośrodku dla Niewidomych w Laskach k. Warszawy, Państwowym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym (PMOW) nr 2 (dla dziewcząt niedostosowanych społecznie) w Warszawie, w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 213 w Warszawie (dla lekko upośledzonych umysłowo) i w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 243 w Warszawie. Dodatkowo w placówkach kształcenia specjalnego (N = 42) przeprowadzono badania sondażowe. Analizę programu badawczego uzupełniono wynikami wybranych prac magisterskich na temat czytelnictwa i biblioterapii w różnych działach pedagogiki specjalnej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano m.in., że zajęcia biblioterapeutyczne wpłynęły na polepszenie się sytuacji socjometrycznej w badanych grupach. Zajęcia zrealizowane w oparciu o program biblioterapii rozbudziły w dzieciach potrzebę kontaktu z książkami (odnotowano, że liczba wypożyczanych książek wzrosła o 35-300%, jednocześnie zaobserwowano spadek agresywności w grupach terapeutycznych oraz klasach szkolnych, do których uczęszczały dzieci objęte programem). Dodatkowo stwierdzono, że dzieci z grup eksperymentalnych po zakończonym programie uzyskiwały lepsze wyniki w zakresie umiejętności pisania i porozumienia się słownego, rozumienia, kontaktów słownych z otoczeniem, inicjatywy, wytrwałości, organizacji wolnego czasu, odpowiedzialności oraz uspołecznienia.

Deskryptory TESE: literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń, szkoła specjalna, terapia, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, zachowania społeczne, dzieci w placówkach opiekuńczych, biblioteka
TESE descriptors: literature, children's and youth literature, special needs education, special educational needs, pupil, special school, therapy, disability, intellectual disability, social behaviour, children in public care, library
Publikacje:
  • Tomasik, E. (1994). Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"