BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czytelnictwo i modele odbioru literatury łagrowej w środowisku młodzieży w latach 1997 i 2001
Instytucja:
Data: 1997 – 2001
Badacz: Małgorzata Całka
Abstrakt:

Przedmiotem badania było czytelnictwo literatury łagrowej wśród młodzieży. W badaniu z 1997 r. wzięli udział uczniowie czwartych klas IV Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu oraz studenci pierwszego roku Uniwersytetu Łódzkiego (kierunek: bibliotekoznawstwo i informacja naukowa); N = 70. W 2001 r. przebadano 25 studentów pierwszego roku z wymienionego wyżej kierunku studiów. W badaniu posłużono się techniką ankiety. Wyniki badania z 1997 r. pokazały, że najczęściej czytaną lekturą wśród licealistów był Inny świat G. Heringa-Grudzińskiego (90%). Książka ta w 2001 r. była czytana przez 88% badanych. Wyniki ankiety potwierdziły, że zmniejsza się odsetek młodzieży, która sięga po inne pozycje książkowe niż te z kanonu lektur szkolnych (w 1997 r. – 34%, w 2001 r. – 16%). Zarówno w 1997, jak i w 2001 r. większość uczniów uznała wartość literatury łagrowej, zwracając uwagę głównie na istotę godności ludzkiej. Badania z 1997 i 2001 r. pokazały stanowisko ankietowanych, którzy uznawali zasadność pojawiania się tego typu literatury na liście lektur szkolnych. Badanie potwierdziło, że wartość literatury łagrowej jest uznawana, ale nie odczuwana.

Deskryptory TESE: młodzież, czytanie, literatura, szkoła średnia, szkoła wyższa, ankieta
TESE descriptors: youth, reading, literature, secondary school, higher education, questionnaire
Publikacje:
  • Całka, M. (2002). Czytelnictwo i modele odbioru literatury łagrowej w środowisku młodzieży w latach 1997 i 2001. Badania porównawcze. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 11, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"