BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Izolacja społeczna i odrzucenie dziecka przez grupy wychowawcze
Data: [1993]
Badacz: Róża Pawłowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie przyczyn izolacji lub odrzucenia dziecka przez grupę wychowawczą w domu dziecka. Badanie przeprowadzono dwuetapowo: najpierw wyselekcjonowano z 62-osobowej grupy dzieci odrzucone i izolowane, następnie analizowano przyczyny braku akceptacji społecznej. Przeanalizowano sytuację 29 wychowanków (17 dziewcząt, 12 chłopców), najmłodszy uczęszczał do zerówki, najstarsi do ósmej klasy szkoły podstawowej; wśród badanych nie było sierot naturalnych. Wykorzystano technikę Moreno: Zgadnij kto?, plebiscyt życzliwości i niechęci, samoocenę socjometryczną, przeprowadzono także wywiady z wychowawcami domu dziecka, nauczycielami i wychowawcami dzieci w szkole oraz z samymi dziećmi. Połowa badanych dzieci miała trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi. Wśród wychowanków odrzuconych przeważali chłopcy, a wśród izolowanych – dziewczęta. Do najczęściej przejawiających się cech charakteru, powodujących negatywne nastawienie grupy, należały w przypadku dzieci odrzuconych: złośliwość, kłótliwość, dokuczanie, plotkowanie, lenistwo, przemądrzałość, brak zaufania, niekoleżeńskość, egoizm, zazdrość, rozpieszczenie, wyłudzanie różnych rzeczy. Dzieci izolowane najczęściej były określane jako: spokojne, małomówne, ciche, nieśmiałe, anemiczne, brudasy, flegmatyczne, kłótliwe, wymądrzające się, jednak wskazywano także ich cechy pozytywne – wesołe, fajne, dobre, pomocne, miłe, można na nich polegać, chętnie pomogą w kłopotach. Mniej lubiani byli nowi wychowankowie. Wśród wychowanków nieakceptowanych znaleźli się też najmłodsi. Grupa niechętnie odnosiła się do dziewcząt, które interesowały się chłopcami, a także do dzieci przejawiających negatywny stosunek do dyżurów. Odrzucani byli z reguły nieobowiązkowi, niesumienni i leniwi, wyręczający się młodszymi; izolowani przejawiali z reguły pozytywny stosunek do obowiązków. Prawie połowa nielubianych dzieci nie przejawiała zainteresowania higieną oraz wyglądem. Większość wychowanków przejawiała małą dojrzałość społeczną, zachowania o niej świadczące przejawiały głównie osoby odrzucone. Wśród badanych dzieci nie było przewlekle chorych, odznaczających się brzydotą czy anomaliami fizycznymi. Występujące u większości mikrodeficyty rozwojowe nie wpływały bezpośrednio na popularność w grupie, pośrednio warunkowały jednak udział w różnych rodzajach aktywności. Pośrednio na popularność wpływała także ogólna sprawność intelektualna. Pierwotną przyczyną niepowodzeń w kontaktach z innymi była często dysfunkcjonalność rodziny dziecka, powodująca zaburzenia w osobowości. Grupa często miała negatywny stosunek do dzieci faworyzowanych przez wychowawców. Pośrednio na zachowanie wpływały niepowodzenia szkolne i niska pozycja społeczna w klasie. Prawie połowa dzieci dotkliwie odczuwała samotność, w większości były to dzieci nieakceptowane, nielubiane, ignorowane na terenie klasy, które utrzymywały kontakt tylko między sobą. Przyczyną niepopularności były ich złe zachowanie i utrwalona o nich negatywna opinia.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, dzieci w placówkach opiekuńczych, osobowość, relacje interpersonalne, atmosfera w klasie, socjalizacja, kompetencje społeczne
TESE descriptors: social behaviour, children in public care, personality, interpersonal relations, classroom climate, socialisation, social competences
Publikacje:
  • Pawłowska, R. (1994). Izolacja społeczna i odrzucenie dziecka przez grupy wychowawcze. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 34-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"