BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Istota i wartości rozrywek umysłowych w świadomości nauczycieli klas początkowych
Data: 2000 – 2002
Badacz: Gabriela Kapica
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czy w świadomości nauczycieli dominuje przeświadczenie o ludycznym charakterze rozrywek umysłowych, czy dostrzegają oni także ich naturę problemową, sprzyjającą rozwijaniu kreatywnego myślenia uczniów? Czy w opiniach nauczycieli uwidacznia się ich wiedza na temat językowej proweniencji zagadek oraz przekonanie o ich służebnej roli wobec procesu doskonalenia kompetencji językowych uczniów? Czy respondenci skłonni są przyznać rozrywkom umysłowym funkcję wspomagającą w stosunku do propedeutycznej aktywności samokształceniowej? W badaniu uczestniczyło 511 nauczycieli klas I-III (w tym siedmiu mężczyzn), pracujących w szkołach podstawowych w województwach dolnośląskim, opolskim oraz śląskim; zarówno w środowiskach małomiasteczkowym (37,0%) oraz wielkomiejskim (32,0%), jak i wiejskim (31,0%). Wśród respondentów dominowały osoby w wieku od 30 do 35 lat z blisko 15-letnim stażem pracy (68%). Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz swobodnej rozmowy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że prawie jednakowy odsetek respondentów opowiedział się za zabawowym (Z – 70,6%) i problemowym (P – 67,1%) charakterem zagadek. Jednocześnie zaobserwowano, że poziom wykształcenia był czynnikiem w niewielkim stopniu różnicującym opinie badanych (prawie o 8% mniej nauczycieli z wyższym wykształceniem preferowało ludyczną funkcję rozrywek umysłowych). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 78,0% osób zgodziło się z twierdzeniem zakładającym pozytywny wpływ czynności rozwiązywania oraz układania zagadek na zdobycie przez uczniów kompetencji samokształceniowych. Ponadto okazało się, że zdaniem respondentów głównym celem zetknięcia dzieci z zagadką był namacalny efekt w formie rozwiązanej lub skonstruowanej łamigłówki.

Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, kształcenie na poziomie elementarnym, metoda nauczania, edukacja, dydaktyka, nauczanie zróżnicowane, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: teaching, teacher, basic education, teaching method, education, didactics, differentiated teaching, generalist teacher
Publikacje:
  • Kapica, G. (2005). Istota i wartości rozrywek umysłowych w świadomości nauczycieli klas początkowych. Kultura i Edukacja, 1, 73-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"