Abstrakt: |
Celem badania była ewaluacja doświadczeń maturalnych absolwentów szkół średnich oraz nauczycieli języka polskiego. Badania jakościowe objęły lata 2006-2008. W badaniu wzięło udział 350 osób (220 nauczycieli i 130 absolwentów), którzy odpowiadali na pytania za pomocą ankiety ewaluacyjnej, umieszczonej na stronie Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w Instytucie Filologii Polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wyniki opracowano w ramach seminarium magisterskiego Literatrura, język, kultura jako przedmiot refleksji dydaktycznej. Pytania badawcze podzielono tematycznie w obrębie matury wewnętrznej i zewnętrznej: 1) matura wewnętrzna (przygotowanie do egzaminu, wybór tematu prezentacji maturalnej, problemy podczas egzaminu, ocena formy egzaminu wewnętrznego, rady udzielane nauczycielom przez byłych abiturientów, ocenianie uczniów na egzaminie maturalnym); 2) czytanie ze zrozumieniem (ćwiczenie czytania ze zrozumieniem na lekcjach języka polskiego, sprawdzanie kompetencji); 3) praca pisemna (przygotowanie do prac pisemnych na lekcjach języka polskiego, preferowane teksty do analizy, preferowany sposób oceniania matury pisemnej); 4) kwestie ogólne (rodzaj wiedzy potrzebnej na maturze, czytelnictwo lektur przez maturzystów, porównanie trudności czytania ze zrozumieniem i pisania, czas egzaminu, liczba słów w wypracowaniu); 5) ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne (opinie nauczycieli, opinie absolwentów). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że egzamin zewnętrzny jest pozytywniej oceniany zarówno przez nauczycieli, jak i absolwentów szkół średnich. Bardziej kontrowersyjne okazało się podejście do matury wewnętrznej, co powinno stać się wstępem do dyskusji nad wprowadzeniem zmian do tej formy egzaminu dojrzałości. |