BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matura wewnętrzna i zewnętrzna z języka polskiego w opinii nauczycieli języka polskiego i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Weronika Adamczyk, Dorota Aniszewska, Natalia Czaja, Katarzyna Leszczyszyn, Kamila Łukjan, Agata Peryt, Anna Skowrońska, Marlena Śpiewak, Michał Zalewski, Sławomir Jacek Żurek
Abstrakt:

Celem badania była ewaluacja doświadczeń maturalnych absolwentów szkół średnich oraz nauczycieli języka polskiego. Badania jakościowe objęły lata 2006-2008. W badaniu wzięło udział 350 osób (220 nauczycieli i 130 absolwentów), którzy odpowiadali na pytania za pomocą ankiety ewaluacyjnej, umieszczonej na stronie Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w Instytucie Filologii Polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wyniki opracowano w ramach seminarium magisterskiego Literatrura, język, kultura jako przedmiot refleksji dydaktycznej. Pytania badawcze podzielono tematycznie w obrębie matury wewnętrznej i zewnętrznej: 1) matura wewnętrzna (przygotowanie do egzaminu, wybór tematu prezentacji maturalnej, problemy podczas egzaminu, ocena formy egzaminu wewnętrznego, rady udzielane nauczycielom przez byłych abiturientów, ocenianie uczniów na egzaminie maturalnym); 2) czytanie ze zrozumieniem (ćwiczenie czytania ze zrozumieniem na lekcjach języka polskiego, sprawdzanie kompetencji); 3) praca pisemna (przygotowanie do prac pisemnych na lekcjach języka polskiego, preferowane teksty do analizy, preferowany sposób oceniania matury pisemnej); 4) kwestie ogólne (rodzaj wiedzy potrzebnej na maturze, czytelnictwo lektur przez maturzystów, porównanie trudności czytania ze zrozumieniem i pisania, czas egzaminu, liczba słów w wypracowaniu); 5) ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne (opinie nauczycieli, opinie absolwentów). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że egzamin zewnętrzny jest pozytywniej oceniany zarówno przez nauczycieli, jak i absolwentów szkół średnich. Bardziej kontrowersyjne okazało się podejście do matury wewnętrznej, co powinno stać się wstępem do dyskusji nad wprowadzeniem zmian do tej formy egzaminu dojrzałości.

Deskryptory TESE: egzamin, polski, nauczyciel, absolwent, szkoła średnia, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna
TESE descriptors: examination, Polish, teacher, school leaver, secondary school, internal evaluation, external evaluation
Publikacje:
  • Żurek, J.S. (2009). Matura wewnętrzna z języka polskiego w opinii nauczycieli języka polskiego i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Prezentacja wyników badań. W: E. Jaskółkowa i M. Wójcik-Dudek (red.), Nowa podstawa programowa – proces dydaktyczny – egzamin. Pobrane z http://www.szasza.pl/katedra/calosc.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"