Tytuł badania: |
Matura w gimnazjum |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2010 |
Badacz: |
Bernard Panasiuk, Ewa Panasiuk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny stopnia trudności zadań matematycznych z egzaminu maturalnego oraz diagnozy poziomu kompetencji gimnazjalistów z zakresu matematyki w porównaniu z osiągnięciami uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Próbę badawczą stanowiło 68 uczniów klas trzecich Gimnazjum w Łabuniach (powiat zamojski). Badani prezentowali przeciętne kompetencje matematyczne, o czym świadczyły wyniki egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej (średnia liczba zdobytych punktów wynosiła 24,2 na 50 możliwych) oraz wyniki klasyfikacji końcowej (średnia ocen z matematyki wynosiła 3,16). Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie przygotowany arkusz, składający się z zadań z arkusza maturalnego, których treści były zgodne z Podstawą programową dla gimnazjum. Badanych nie informowano, że rozwiązują zadania maturalne. Stopień zdawalności określano w dwojaki sposób: 1) podając odsetek rozwiązanych zadań w stosunku do całego arkusza maturalnego (otrzymanie 15 punktów było równoznaczne z pozytywnym wynikiem egzaminu) oraz 2) podając odsetek rozwiązanych zadań w stosunku do arkusza przygotowanego na potrzeby badań (w tym przypadku pozytywny wynik egzaminu to dziewięć punktów). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że odsetek zdawalności w pierwszym przypadku wynosił 28% (19 uczniów uzyskało 15 punktów lub więcej), natomiast w drugim przypadku – 59% (40 uczniów otrzymało dziewięć punktów lub więcej). Ponadto wykazano, że najtrudniejsze zadania dotyczyły umiejętności prawidłowego przekształcania nierówności oraz ułożenia i rozwiązania układu równań prowadzącego do równania kwadratowego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
egzaminy zewnętrzne, egzamin gimnazjalny, matura z matematyki, pomiar dydaktyczny |
Author's Keywords: |
external exams, middle school examination, secondary school achievement mathematics test, learning assessment |
Deskryptory TESE: |
egzamin, egzamin końcowy, efekt uczenia się, postępy w nauce, młodzież, uczenie się, matematyka, gimnazjum |
TESE descriptors: |
examination, final examination, learning outcome, study progress, youth, learning, mathematics, lower secondary |
Publikacje: |
- Panasiuk, B. i Panasiuk, E. (2010). Matura w gimnazjum. Zamojskie Studia i Materiały. Seria Pedagogika, 2, 55-60.
|