BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matura w gimnazjum
Instytucja:
Data: czerwiec 2010
Badacz: Bernard Panasiuk, Ewa Panasiuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu oceny stopnia trudności zadań matematycznych z egzaminu maturalnego oraz diagnozy poziomu kompetencji gimnazjalistów z zakresu matematyki w porównaniu z osiągnięciami uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Próbę badawczą stanowiło 68 uczniów klas trzecich Gimnazjum w Łabuniach (powiat zamojski). Badani prezentowali przeciętne kompetencje matematyczne, o czym świadczyły wyniki egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej (średnia liczba zdobytych punktów wynosiła 24,2 na 50 możliwych) oraz wyniki klasyfikacji końcowej (średnia ocen z matematyki wynosiła 3,16). Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie przygotowany arkusz, składający się z zadań z arkusza maturalnego, których treści były zgodne z Podstawą programową dla gimnazjum. Badanych nie informowano, że rozwiązują zadania maturalne. Stopień zdawalności określano w dwojaki sposób: 1) podając odsetek rozwiązanych zadań w stosunku do całego arkusza maturalnego (otrzymanie 15 punktów było równoznaczne z pozytywnym wynikiem egzaminu) oraz 2) podając odsetek rozwiązanych zadań w stosunku do arkusza przygotowanego na potrzeby badań (w tym przypadku pozytywny wynik egzaminu to dziewięć punktów). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że odsetek zdawalności w pierwszym przypadku wynosił 28% (19 uczniów uzyskało 15 punktów lub więcej), natomiast w drugim przypadku – 59% (40 uczniów otrzymało dziewięć punktów lub więcej). Ponadto wykazano, że najtrudniejsze zadania dotyczyły umiejętności prawidłowego przekształcania nierówności oraz ułożenia i rozwiązania układu równań prowadzącego do równania kwadratowego.

Autorskie słowa kluczowe: egzaminy zewnętrzne, egzamin gimnazjalny, matura z matematyki, pomiar dydaktyczny
Author's Keywords: external exams, middle school examination, secondary school achievement mathematics test, learning assessment
Deskryptory TESE: egzamin, egzamin końcowy, efekt uczenia się, postępy w nauce, młodzież, uczenie się, matematyka, gimnazjum
TESE descriptors: examination, final examination, learning outcome, study progress, youth, learning, mathematics, lower secondary
Publikacje:
  • Panasiuk, B. i Panasiuk, E. (2010). Matura w gimnazjum. Zamojskie Studia i Materiały. Seria Pedagogika, 2, 55-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"