Abstrakt: |
Celem ankiety było zebranie informacji na temat uczestnictwa w próbnych maturach i wyboru tematów z poszczególnych przedmiotów. Do próbnych egzaminów przystąpiło łącznie 3575 uczniów (69,4% ogółu maturzystów) z 12 województw południowej Polski. Do matury z biologii przystąpiło 390 uczniów z 22 szkół, w tym z 16 liceów ogólnokształcących, z trzech techników i trzech liceów zawodowych. Temat pierwszy wybrało 161 osób, drugi – 79, a trzeci – 151 (praca z tekstem źródłowym). Dwóch uczniów otrzymało ocenę celującą, 28 – bardzo dobrą, 74 – dobrą, 131 – dostateczną, 97 – mierną, a 58 – niedostateczną. 7% maturzystów uzyskało oceny wyższe niż po pierwszym semestrze nauki, 34% uczniów otrzymało taką samą ocenę, a 59% niższą. Zdaniem uczniów zadanie z tekstem źródłowym nie zapewnia obiektywnej oceny. W opinii maturzystów jednak zadania były ciekawe, lepiej sprawdzały wiedzę i umiejętności, wymuszały systematyczną naukę. Do próbnego egzaminu z matematyki przystąpiło 1670 maturzystów. 20% uzyskało ocenę niedostateczną, 17,5% mierną, 35% dostateczną, 20% dobrą, 7% bardzo dobrą, a 0,5% celującą. W egzaminie z matematyki w drugim terminie wzięło udział 916 uczniów. 40% otrzymało ocenę niedostateczną, 21,5% mierną, 21% dostateczną, 12,5% dobrą, 0,5% celującą. Do matury z języka polskiego przystąpiło 2277 maturzystów z 34 szkół. Pierwszy temat wybrało 427 uczniów, drugi – 449, trzeci – 1330, a czwarty – polegający na interpretacji utworu poetyckiego – 71. Żaden uczeń nie otrzymał oceny celującej, 104 dostało ocenę bardzo dobrą, 392 – dobrą, 732 – dostateczną, 595 – mierną, a 454 – niedostateczną. Osoby, które wybrały analizę wiersza, uzasadniały to łatwością tematu (18 wskazań), umieszczeniem w temacie wskazówki interpretacyjnej (43 wskazania). Do próbnego egzaminu z historii przystąpiło łącznie 599 uczniów z 24 szkół. 320 osób wybrało temat pierwszy, 113 drugi, 108 trzeci, a 58 czwarty. Uczniowie twierdzili, że zadanie wymagające pracy z tekstem źródłowym było dobre i potrzebne, ale wymagało systematycznego opracowywania tego typu materiałów podczas lekcji, co powinno się włączyć do programu nauczania z historii. Do matury z języków obcych przystąpiło łącznie 61 osób. 40 wybrało język angielski, osiem – niemiecki, pięć – rosyjski, dwie – francuski, sześć – łaciński. |