Abstrakt: |
W 22 klasach liceum ogólnokształcącego, w tym w siedmiu czwartych, 12 trzecich, dwóch drugich i jednej pierwszej, przeprowadzono rozmowy na temat narkomanii. W dyskusji wzięło udział łącznie 520 uczniów. Do przeprowadzenia rozmów wykorzystano książkę Co należy wiedzieć o alkoholu i innych środkach odurzających Alexandra Boros i Patricii Callahan (wyd. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, Biuro Pełnomocnika Zdrowia i Opieki Społecznej ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych). Temat rozmowy wybrano na podstawie propozycji samych uczniów. Okazało się, że uczniowie dowiadują się o narkotykach tylko od swoich rówieśników, a bardzo potrzebują rozmów na ten temat z dorosłymi. Młodzież pytała najczęściej o działanie amfetaminy, m.in. czy rzeczywiście pomaga w nauce. Uczniowie widzieli w narkotykach możliwość zwiększenia swojej aktywności w uczeniu się, gdyż – jak sami mówili – program szkolny jest zbyt przeładowany, by opanowywać materiał systematycznie. Część licealistów wyraźnie zaakcentowała swoją dezaprobatę wobec narkotyków. |