Obserwuj
Tytuł badania: |
Matura 2005. Sprawozdanie |
Kolejne lata cyklu: |
2005
2009
2010
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2005 – maj 2005 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu maturalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych; prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu; przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Egzamin maturalny obejmuje trzy obowiązkowe przedmioty: język polski (w części ustnej i pisemnej), język obcy nowożytny (w części ustnej i pisemnej), wybrany przedmiot (w części pisemnej). Oprócz tego uczeń mógł zdawać egzamin z jednego, dwóch lub trzech przedmiotów dodatkowych. W roku 2005 po raz pierwszy przeprowadzono maturę w formie egzaminu zewnętrznego. Egzamin maturalny zdało 86,5% abiturientów (przy czym 92,5% z nich to absolwenci liceów ogólnokształcących, a 67,1% liceów profilowanych). Maturę z historii sztuki zdało 87% uczniów, z matematyki 85,3%, a z pozostałych przedmiotów – ponad 90%. Egzaminy rozpoczęły się 18 kwietnia, a zakończyły wraz w maju 2005. Do matury przystąpiło ponad 309 tys. absolwentów w 3889 szkołach. Arkusze egzaminacyjne zostały sprawdzone i ocenione na przełomie maja i czerwca przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w czerwcu 2005 roku. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. |
Deskryptory TESE: |
przejście ze szkoły średniej do wyższej, egzamin, ewaluacja, postępy w nauce, egzamin pisemny, egzamin końcowy, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania, ministerstwo edukacji |
TESE descriptors: |
transition from upper secondary to higher education, examination, evaluation, study progress, written examination, final examination, standardised test, quality of education, teaching quality, ministry of education |
Publikacje: |
- Matura 2005 : Sprawozdanie ogólne. (2005). Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki/ogolny1.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.