BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Materiały glottodydaktyczne na lektoratach szkół wyższych w Polsce
Kolejne lata cyklu: 1989 1996
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1989 – 1991
Badacz: Małgorzata Gnyś, Bożena Górska-Poręcka, Ewa Tomczyk-Popińska, Monika Żelazowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była organizacja procesu glottodydaktycznego i materiały glottodydaktyczne na lektoratach języków obcych w szkołach wyższych. Ankietę skierowano do kierowników SPNJO i poszczególnych lektorów zatrudnionych w studiach języków obcych. Kwestionariusz rozesłano do wszystkich szkół wyższych podległych Ministerstwu Edukacji Narodowej w Polsce: uniwersytetów, politechnik, wyższych szkół pedagogicznych, akademii rolniczych oraz akademii ekonomicznych. Z przyczyn organizacyjnych nie uwzględniono wyższych szkół inżynieryjnych. W ankiecie pytano o: liczbę grup studenckich, ich liczebność, wymiar i częstotliwość zajęć językowych, formę egzaminu wstępnego i końcowego, pochodzenie testu na egzaminie wstępnym i końcowym. Pytania dotyczyły także materiałów glottodydaktycznych wykorzystywanych podczas lektoratów (pochodzenie, dane bibliograficzne). Badanie wykazało, że najpopularniejszym językiem obcym jest angielski. Uczyło się go 40% studentów badanych uczelni. Językiem, który cieszył się najmniejszą popularnością na wyższych uczelniach, był francuski (6% studentów). Na uniwersytetach francuskiego uczyło się 45% uczęszczających na lektoraty, 30% uczyło się angielskiego, rosyjskiego i niemieckiego. Na politechnikach języka angielskiego uczyło się 35% studentów, rosyjskiego – 27%, niemieckiego – 27%, francuskiego – 11%. W wyższych szkołach pedagogicznych rosyjskiego uczyło się 27% studentów, francuskiego – 12%, niemieckiego – 12%, angielskiego – 7%. W akademiach ekonomicznych 16% studentów uczyło się niemieckiego, 13% francuskiego, 12% angielskiego, 7% rosyjskiego. W akademiach rolniczych angielskiego uczyło się 15% studentów, niemieckiego – 14%, rosyjskiego – 12%, francuskiego – 11%. Przeciętnie w grupach lektoratowych uczyło się 14–16 osób. Grupy o skrajnej wielkości częściej występowały w przypadku lektoratów z języka angielskiego i rosyjskiego. W grupach z francuskiego i niemieckiego częściej zdarzała się mała liczba studentów. Lektoraty języków obcych w badanych uczelniach trwały najczęściej cztery semestry. Egzaminy wstępne z angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego i francuskiego miały najczęściej formę testu pisemnego. Szczególnie często testom pisemnym z angielskiego towarzyszył egzamin ustny. Egzaminy końcowe miały najczęściej formę ustną i pisemną – z angielskiego w 46% uczelni, z niemieckiego w 50%, z rosyjskiego w 34%. Średnio w połowie badanych szkół lektorat z języka francuskiego kończył się tylko testem pisemnym. Egzaminy wstępne opracowywali zespołowo z reguły lektorzy zatrudnieni w danej uczelni; częściej w ten sposób opracowywano egzamin końcowy niż wstępny. 80% uczelni przygotowywało zespołowo egzamin końcowy z angielskiego, 56% z niemieckiego, 50% z rosyjskiego i francuskiego. 

Deskryptory TESE: rosyjski, angielski, francuski, niemiecki, metoda nauczania, proces uczenia się, egzamin pisemny, egzamin ustny, egzamin końcowy, egzamin wstępny, podręcznik, środki dydaktyczne, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: Russian, English, French, German, teaching method, learning process, written examination, oral examination, final examination, entry examination, textbook, teaching resourses, foreign language teaching
Publikacje:
  • Gnyś, M., Górska-Poręcka, B., Tomczyk-Popińska, E. i Żelazowska, M. (1994). Materiały glottodydaktyczne na lektoratach szkół wyższych w Polsce. Przegląd Glottodydaktyczny, 13, 55-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"