BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczyny trudności w nauce chemii w opinii uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych
Instytucja:
Data: czerwiec 2007 – wrzesień 2007
Badacz: Anna Baprowska, Jan Rajmund Paśko
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli i uczniów na temat trudności w uczeniu się chemii oraz sposobów usuwania tych trudności. Zastosowano technikę kwestionariusza ankiety, w którym większość pytań miała charakter otwarty. Pomiar opinii uczniów miał miejsce raz, nauczycieli zaś badano dwukrotnie. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w odczuciu uczniów chemia była przedmiotem nastręczającym im dużo problemów i dlatego nielubianym. Wśród głównych powodów trudności podano lenistwo, problemy z pamięcią i nieuwagę na lekcji. Uczniowie poświęcali też na naukę zbyt mało czasu – najczęściej 0,5-1 godz. (35%) i 1-1,5 godz. (30%). Nauczyciele poproszeni o wymienienie jednej, najważniejszej przyczyny trudności w nauce chemii podawali najczęściej lenistwo (32%), następnie niesystematyczną pracę w domu (18%), nieuwagę na lekcji (17%), dysfunkcje (11%) oraz brak zdolności i niewłaściwą organizację pracy. Wśród sposobów zapobiegania trudnościom w nauce nauczyciele wskazywali najczęściej na zajęcia wyrównawcze (54%), rzadziej – częste sprawdzanie wiadomości (28%), indywidualizację nauczania (25%), prace domowe i dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb uczniów (po 19%) oraz organizację pomocy uczniów zdolnych (5%).

Deskryptory TESE: uczeń, nauczanie, chemia, zajęcia wyrównawcze, wiedza, gimnazjum, trudności w nauce, nauczyciel, efekt uczenia się
TESE descriptors: pupil, teaching, chemistry, curriculum support, knowledge, lower secondary, learning difficulty, teacher, learning outcome
Publikacje:
  • Paśko, J.R. i Baprowska, A. (2008). Przyczyny trudności w nauce chemii w opinii uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. W: A. Czajkowska, D. Rondalska (red.), Edukacja bez granic – mimo barier, przestrzeń tworzenia (s. 396-399). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"