Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie opinii nauczycieli i uczniów na temat trudności w uczeniu się chemii oraz sposobów usuwania tych trudności. Zastosowano technikę kwestionariusza ankiety, w którym większość pytań miała charakter otwarty. Pomiar opinii uczniów miał miejsce raz, nauczycieli zaś badano dwukrotnie. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w odczuciu uczniów chemia była przedmiotem nastręczającym im dużo problemów i dlatego nielubianym. Wśród głównych powodów trudności podano lenistwo, problemy z pamięcią i nieuwagę na lekcji. Uczniowie poświęcali też na naukę zbyt mało czasu – najczęściej 0,5-1 godz. (35%) i 1-1,5 godz. (30%). Nauczyciele poproszeni o wymienienie jednej, najważniejszej przyczyny trudności w nauce chemii podawali najczęściej lenistwo (32%), następnie niesystematyczną pracę w domu (18%), nieuwagę na lekcji (17%), dysfunkcje (11%) oraz brak zdolności i niewłaściwą organizację pracy. Wśród sposobów zapobiegania trudnościom w nauce nauczyciele wskazywali najczęściej na zajęcia wyrównawcze (54%), rzadziej – częste sprawdzanie wiadomości (28%), indywidualizację nauczania (25%), prace domowe i dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb uczniów (po 19%) oraz organizację pomocy uczniów zdolnych (5%). |