BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczyny ucieczek wychowanków z MOW
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Justyna Siemionow
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę przyczyn ucieczek wychowanków z młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW). Objęto nim 22 wychowawców jednego z ośrodków. Badani wymienili następujące przyczyny ucieczek wychowanków w okresie adaptacji (przebywających w placówce krócej niż trzy miesiące): lęk przed nową sytuacją, informacje o sytuacji w MOW pozyskane od osób trzecich, tęsknota za domem, poczucie wyobcowania, trudności z przystosowaniem się do nakładanych w ośrodku ograniczeń, sprawy do załatwienia w środowisku rówieśniczym, nowe obowiązki budzące lęk przed porażką. Wśród przyczyn ucieczek wychowanków przebywających w ośrodku dłużej niż trzy miesiące wymieniono: potrzebę zaistnienia w nowej grupie, otrzymanie informacji o jakimś zdarzeniu w domu rodzinnym lub w środowisku rówieśniczym, silną identyfikację ze środowiskiem rówieśniczym w miejscu zamieszkania, napięcia związane z relacją z dziewczyną, konflikty z innymi wychowankami, niestabilną sytuację rodzinną, chęć dokonania przestępstwa, konflikty z wychowawcami, naruszenie regulaminu MOW i obawa przed konsekwencjami. Zdaniem badanych wychowawców młodzież planująca ucieczkę wyróżniała się zwykle nadmierną małomównością lub gadatliwością (zajmowanie uwagi wychowawcy pozornie ważnym tematem). Wychowankowie zapewniali również, że nie uciekną, lub mówili wprost, że to zrobią (często w formie żartu). Podejmowali także rozmowy o domu rodzinnym (wcześniej niepodejmowane), pytali wychowawcę o sposób postępowania z osobą, która ucieka z MOW, rozmawiali z osobami znanymi ze swojego miejsca zamieszkania, pytali o drogę na dworzec PKP, podejmowali temat ucieczki z innymi wychowankami, wypowiadali komunikaty w rodzaju dłużej tu nie wytrzymam, nie chcę tu być. Wśród zachowań wskazujących na przygotowywanie ucieczki wychowawcy wymienili: nadmierne zaangażowanie w wykonywanie swoich obowiązków; ubieranie się w sposób nieadekwatny do temperatury; zgłaszanie chęci wyniesienia śmieci o niestandardowej porze lub posprzątania terenu otaczającego placówkę; sprawdzanie rozkładu jazdy pociągów w internecie; wyrażanie chęci pilnego kontaktu z pielęgniarką, pracownikiem socjalnym, psychologiem, pedagogiem; wyrażanie chęci skorzystania z telefonu o niestandardowej porze; wyrażanie chęci wejścia do kuchni między posiłkami, zbieranie pieniędzy, przygotowanie najpotrzebniejszych rzeczy i trzymanie ich w szafce, niezdejmowanie obuwia w budynku MOW, izolowanie się od grupy, częste zgłaszanie pilnej potrzeby wyjścia (np. do sklepu).

Deskryptory TESE: wychowawca, dzieci w placówkach opiekuńczych, opieka nad dzieckiem, indywidualizm, wychowanie dziecka, zachowania
TESE descriptors: educational childcare staff, children in public care, childcare, individualism, child rearing, behaviour
Publikacje:
  • Siemionow, J. (2012). Przyczyny ucieczek wychowanków z MOW. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 38-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"