Tytuł badania: |
Przydatność minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu w ocenie jego przyszłych użytkowników |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Elżbieta Jendrych |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny potrzeby i celowości korzystania z dodatkowego materiału dydaktycznego w formie minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu. Próbę badawczą stanowiły osoby uczące się specjalistycznego języka angielskiego na poziomie zaawansowanym w wyższych uczelniach. Badani stanowili trzy grupy: studentów uczelni ekonomicznych bez doświadczenia zawodowego (51), pracujących studentów uczelni ekonomicznych (42) oraz nauczycieli/ absolwentów filologii i lingwistyki stosowanej (35). Łącznie w badaniu uczestniczyło 128 osób. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Ankietowani opowiadali się zdecydowanie za przydatnością sporządzenia wykazu podstawowych terminów biznesowych, jakie powinni znać na swoim poziomie znajomości języka. Wśród najczęściej wskazywanych celów korzystania z powyższego wykazu znalazły się: utrwalenie materiału językowego (43%), powtórzenie słownictwa biznesowego przed egzaminem (42%) oraz samoocena (15%). Na podstawie dokonanej analizy ustalono również, że najczęściej używanym podręcznikiem w zakresie Business English był Business Topics (46%), następnie: Market Leader (24%), English for Business Studies (20%) oraz Key Business Words (10%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się ponadto, że blisko połowa respondentów (niezależnie od toku studiów) oceniła treść podręczników pod względem zawartości słownictwa biznesowego jako bardzo bogatą, a z kolei co czwarty ankietowany – jako bogatą. Oceny przydatności i dydaktycznych zastosowań minimum terminologicznego dokonało również 26 lektorów z co najmniej pięcioletnim stażem. Materiał badawczy zgromadzono w oparciu o technikę wywiadu. Analiza uzyskanych odpowiedzi wykazała pozytywne nastawienie większości lektorów do możliwości wykorzystania minimum terminologicznego w praktyce dydaktycznej (tylko jeden spośród wszystkich badanych nauczycieli nie potwierdził przydatności wykazu podstawowych terminów biznesowych). |
Author's Keywords: |
Business English, business terms, high-frequency vocabulary list, vocabulary teaching, materials development |
Deskryptory TESE: |
nauczanie języków obcych, język, ocenianie, kompetencje językowe, kurs, student, studia wyższe, treści kształcenia |
TESE descriptors: |
foreign language teaching, language, marking, language skills, course, student, higher education course, content of learning |
Publikacje: |
- Jendrych, E. (2012). Przydatność minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu w ocenie jego przyszłych użytkowników. Linguodidactica, 16, 73-93.
|