BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przydatność minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu w ocenie jego przyszłych użytkowników
Data: [2011]
Badacz: Elżbieta Jendrych
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu oceny potrzeby i celowości korzystania z dodatkowego materiału dydaktycznego w formie minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu. Próbę badawczą stanowiły osoby uczące się specjalistycznego języka angielskiego na poziomie zaawansowanym w wyższych uczelniach. Badani stanowili trzy grupy: studentów uczelni ekonomicznych bez doświadczenia zawodowego (51), pracujących studentów uczelni ekonomicznych (42) oraz nauczycieli/ absolwentów filologii i lingwistyki stosowanej (35). Łącznie w badaniu uczestniczyło 128 osób. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Ankietowani opowiadali się zdecydowanie za przydatnością sporządzenia wykazu podstawowych terminów biznesowych, jakie powinni znać na swoim poziomie znajomości języka. Wśród najczęściej wskazywanych celów korzystania z powyższego wykazu znalazły się: utrwalenie materiału językowego (43%), powtórzenie słownictwa biznesowego przed egzaminem (42%) oraz samoocena (15%). Na podstawie dokonanej analizy ustalono również, że najczęściej używanym podręcznikiem w zakresie Business English był Business Topics (46%), następnie: Market Leader (24%), English for Business Studies (20%) oraz Key Business Words (10%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się ponadto, że blisko połowa respondentów (niezależnie od toku studiów) oceniła treść podręczników pod względem zawartości słownictwa biznesowego jako bardzo bogatą, a z kolei co czwarty ankietowany – jako bogatą. Oceny przydatności i dydaktycznych zastosowań minimum terminologicznego dokonało również 26 lektorów z co najmniej pięcioletnim stażem. Materiał badawczy zgromadzono w oparciu o technikę wywiadu. Analiza uzyskanych odpowiedzi wykazała pozytywne nastawienie większości lektorów do możliwości wykorzystania minimum terminologicznego w praktyce dydaktycznej (tylko jeden spośród wszystkich badanych nauczycieli nie potwierdził przydatności wykazu podstawowych terminów biznesowych).

Author's Keywords: Business English, business terms, high-frequency vocabulary list, vocabulary teaching, materials development
Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, język, ocenianie, kompetencje językowe, kurs, student, studia wyższe, treści kształcenia
TESE descriptors: foreign language teaching, language, marking, language skills, course, student, higher education course, content of learning
Publikacje:
  • Jendrych, E. (2012). Przydatność minimum terminologicznego angielskiego języka biznesu w ocenie jego przyszłych użytkowników. Linguodidactica, 16, 73-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"