Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły przyczyny niepowodzeń szkolnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę, która liczyła piętnaście pytań. Kwestionariusz wypełniło łącznie 109 uczniów liceum ogólnokształcącego (Zespół Szkół nr 2 w Toruniu), którzy zdawali egzaminy poprawkowe oraz klasyfikacyjne w latach 2000-2002. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że według 100% respondentów warto chodzić do szkoły (m.in. ze względu na zdobywaną wiedzę, wykształcenie czy spotkania z przyjaciółmi). Jednocześnie okazało się, że 93% badanych nie uczęszczało regularnie na zajęcia, a 33% przyznało się do wagarów. Do najczęściej wskazywanych powodów nieobecności w szkole zaliczono: chorobę, lęk przed zajęciami, nauczycielem lub sprawdzianem; ponadto 6% uczniów odpowiedziało, że nie rozumieli przekazywanych treści edukacyjnych. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że 87% respondentów dobrze czuło się w nowej szkole i klasie. Dodatkowo ustalono, że 80% osób nie korzystało z pomocy pedagogiczno-psychologicznej, a 66% z żadnej formy pomocy w nauce. Zgodnie z deklaracjami uczniów 76% wychowywało się w rodzinie pełnej, a rodzice 85% kontaktowali się ze szkołą. Najczęściej odnotowywanym problemem było pogarszanie się warunków materialnych. Uzyskany materiał pozwolił również ustalić, że zdaniem 80% badanych rodzice poświęcali im tyle czasu i uwagi, ile ich uczniowie potrzebowali. |