BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów w liceum ogólnokształcącym
Data: 2000 – 2002
Badacz: Renata Mikulska, Joanna Ossowska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły przyczyny niepowodzeń szkolnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę, która liczyła piętnaście pytań. Kwestionariusz wypełniło łącznie 109 uczniów liceum ogólnokształcącego (Zespół Szkół nr 2 w Toruniu), którzy zdawali egzaminy poprawkowe oraz klasyfikacyjne w latach 2000-2002. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że według 100% respondentów warto chodzić do szkoły (m.in. ze względu na zdobywaną wiedzę, wykształcenie czy spotkania z przyjaciółmi). Jednocześnie okazało się, że 93% badanych nie uczęszczało regularnie na zajęcia, a 33% przyznało się do wagarów. Do najczęściej wskazywanych powodów nieobecności w szkole zaliczono: chorobę, lęk przed zajęciami, nauczycielem lub sprawdzianem; ponadto 6% uczniów odpowiedziało, że nie rozumieli przekazywanych treści edukacyjnych. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że 87% respondentów dobrze czuło się w nowej szkole i klasie. Dodatkowo ustalono, że 80% osób nie korzystało z pomocy pedagogiczno-psychologicznej, a 66% z żadnej formy pomocy w nauce. Zgodnie z deklaracjami uczniów 76% wychowywało się w rodzinie pełnej, a rodzice 85% kontaktowali się ze szkołą. Najczęściej odnotowywanym problemem było pogarszanie się warunków materialnych. Uzyskany materiał pozwolił również ustalić, że zdaniem 80% badanych rodzice poświęcali im tyle czasu i uwagi, ile ich uczniowie potrzebowali.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, trudności w nauce, efekt uczenia się, postępy w nauce, postawa wobec szkoły, postawa, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: school failure, learning difficulty, learning outcome, study progress, attitude towards school, attitude, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Mikulska, R. i Ossowska, J. (2003). Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów w liceum ogólnokształcącym. Wychowanie na co Dzień, 3, 12-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"