Abstrakt: |
Przedmiotem badań była opinia dzieci, rodziców i nauczycieli na temat powtarzania klasy przez uczniów. Odpowiedzi udzielone przez dzieci i nauczycieli w ankiecie ujawniły, że 88% rodziców postrzegało pozytywne skutki decyzji o pozostawieniu dziecka w tej samej klasie jako przeważające nad negatywnymi. 90% z nich uznało, że decyzja ta była słuszna. 80% oceniło, że po powtórzeniu klas ich dzieci radzą sobie w szkole lepiej. 86% podjęłoby taką decyzję ponownie w przypadku dużych trudności w nauce. Zdaniem nauczycieli powtarzanie klasy wyszło naprzeciw potrzebom 75% dzieci, nie wywołało negatywnych skutków w psychice 78% dzieci, u 16% skutki te były przejściowe. 95% rodziców oceniło, że powtarzanie klas miało dobry wpływ na ich dzieci, które bardziej lubiły szkołę, mały lepszy nastrój w domu, lepiej układały sobie stosunki z kolegami. |