BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14-16 lat
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Ewa Pisula, Renata Sikora
Abstrakt:

Głównym celem badań pilotażowych było: ustalenie przyczyn stresu doświadczanego przez młodzież w wieku 14-16 lat; określenie strategii radzenia sobie ze stresem stosowanych przez adolescentów w wieku 14-16 lat; porównanie strategii stosowanych przez dziewczęta i chłopców. Łącznie przebadano 70 uczniów z drugiej i trzeciej klasy gimnazjum oraz pierwszej klasy technikum budowlanego (35 dziewcząt i 35 chłopców). W badaniach, składających się z dwóch etapów, najpierw wykorzystano ankietę (pytania otwarte) oraz autorski Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem przez Młodzież (ACC). Po siedmiu dniach ponownie użyto drugiego z wymienionych wyżej narzędzi empirycznych do zweryfikowania stałości odpowiedzi respondentów. Wyniki badań zilustrowały częstość występowania poszczególnych strategii radzenia sobie ze stresem. Najbardziej popularne okazało się inwestowanie w przyjaźń, a następnie: poszukiwanie przynależności, koncentracja na pracy, rozwiązywanie problemu, martwienie się. Doniesienie zawiera także różnice w stosowaniu strategii radzenia sobie ze stresem przez chłopców i dziewczęta (różnice dotyczą strategii poszukiwania wsparcia społecznego oraz duchowego). Wyniki badań pokazały, że najczęstszym stresorem jest szkoła (70% odpowiedzi). Najczęstszymi taktykami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi były zachowania regulujące emocje. Stałość wypowiedzi mierzona dwukrotnie za pomocą kwestionariusza okazała się na wysokim poziomie.

Deskryptory TESE: uczeń, strategia, ankieta, zachowania, postawa
TESE descriptors: pupil, policy, questionnaire, behaviour, attitude
Publikacje:
  • Sikora, R. i Pisula, E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14-16 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 110-122.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"