Tytuł badania: |
Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14-16 lat |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Ewa Pisula, Renata Sikora |
Abstrakt: |
Głównym celem badań pilotażowych było: ustalenie przyczyn stresu doświadczanego przez młodzież w wieku 14-16 lat; określenie strategii radzenia sobie ze stresem stosowanych przez adolescentów w wieku 14-16 lat; porównanie strategii stosowanych przez dziewczęta i chłopców. Łącznie przebadano 70 uczniów z drugiej i trzeciej klasy gimnazjum oraz pierwszej klasy technikum budowlanego (35 dziewcząt i 35 chłopców). W badaniach, składających się z dwóch etapów, najpierw wykorzystano ankietę (pytania otwarte) oraz autorski Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem przez Młodzież (ACC). Po siedmiu dniach ponownie użyto drugiego z wymienionych wyżej narzędzi empirycznych do zweryfikowania stałości odpowiedzi respondentów. Wyniki badań zilustrowały częstość występowania poszczególnych strategii radzenia sobie ze stresem. Najbardziej popularne okazało się inwestowanie w przyjaźń, a następnie: poszukiwanie przynależności, koncentracja na pracy, rozwiązywanie problemu, martwienie się. Doniesienie zawiera także różnice w stosowaniu strategii radzenia sobie ze stresem przez chłopców i dziewczęta (różnice dotyczą strategii poszukiwania wsparcia społecznego oraz duchowego). Wyniki badań pokazały, że najczęstszym stresorem jest szkoła (70% odpowiedzi). Najczęstszymi taktykami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi były zachowania regulujące emocje. Stałość wypowiedzi mierzona dwukrotnie za pomocą kwestionariusza okazała się na wysokim poziomie. |
Deskryptory TESE: |
uczeń, strategia, ankieta, zachowania, postawa |
TESE descriptors: |
pupil, policy, questionnaire, behaviour, attitude |
Publikacje: |
- Sikora, R. i Pisula, E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14-16 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 110-122.
|