BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzina dziecka przedszkolnego jako środowisko wychowawcze
Data: 1990 – 1991
Badacz: Ada Rusiecka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rodzina jako środowisko wychowawcze dla dziecka w wieku przedszkolnym. Badanie przeprowadzono na Pomorzu Środkowym. Narzędziem badawczym był sondaż diagnostyczny. Wywiady zebrano wśród 633 osób z dwóch grup rodzin: A – rodziny, w których dziecko uczęszcza do przedszkola; B – rodziny, w których dziecko jest wychowywane wyłącznie w domu. Wyniki badania wykazały, że prawie wszyscy respondenci byli przygotowani do założenia rodziny. 94% z nich czerpało doświadczenie z domów rodzinnych, dla 65,4% źródłem praktycznych przykładów były informacje z radia, prasy i telewizji. Ponieważ rodzina powinna zapewniać dziecku zdrowie i bezpieczne dzieciństwo, przebadano takie aspekty jak: higiena ciała, ubioru, ilość i jakość spożywanych posiłków, godziny spożywania posiłków, organizacja dnia, higiena psychiczna i ogólna w środowisku domowym. We wszystkich rodzinach były zadowalające warunki lokalowe, które zapewniały dzieciom podstawę do prawidłowego rozwoju. Z reguły stan zdrowia członków rodziny był dobry. Rodzice zapewniali dzieciom zazwyczaj odpowiednią ilość snu; fizjologiczną normę osiągnęło 87,5% dzieci. Zauważono, że jedynie w połowie rodzin dzieci codziennie piją mleko. W razie choroby 80% rodzin korzystało ze świadczeń lekarskich, 75% wykonywało badania kontrolne. Czworo dzieci z grupy B korzystało z pobytów w sanatorium; z tej samej grupy ośmioro dzieci – z pomocy w poradni specjalistycznych. Jeśli chodzi o wypoczynek, najczęstsze aktywności w obu grupach to: wypoczynek bierny, np. oglądanie telewizji; zabawa, np. spacery, czytanie książek, wycieczki turystyczne. W grupie A z form zabawowych korzysta 64% rodzin, w grupie B 78%. Często jednak zabawy odbywały się bez udziału dorosłych. W grupie A 80% rodzin oceniało warunki do zabawy jako dobre, w grupie B 61%. Spośród wymienionych form aktywności w obu grupach przeważał bierny wypoczynek; dzieci większość wolnego czasu poświęcały na oglądanie telewizji.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, rodzice, rodzina, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, zabawa, zajęcia rekreacyjne
TESE descriptors: pre-primary education, pre-primary institution, parents, family, parent-child relation, adult-child relation, play, leisure activities
Publikacje:
  • Rusiecka, A. (1994). Rodzina dziecka przedszkolnego jako środowisko wychowawcze. Wychowanie w Przedszkolu, 2, 67-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"