BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci słyszące i ich niesłyszący rówieśnicy
Data: marzec 1993
Badacz: Grażyna Krupa
Abstrakt:

Przedmiotem badania była postawa dzieci słyszących wobec ich niesłyszących rówieśników. Badaniem objęto dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 99 w Krakowie. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: rozmowę psychologiczną z dzieckiem, ankietę dla rodziców dzieci słyszących, wywiad z nauczycielkami przedszkola, obserwację dzieci słyszących i niesłyszących podczas wspólnych zajęć. Badanie wykazało, że dzieci słyszące w większości nie są uprzedzone wobec dzieci niesłyszących. 62% dzieci z grupy słyszącej chciało współuczestniczyć w zajęciach z niesłyszącymi rówieśnikami. Mimo to dzieci słyszące nie znają się dobrze z dziećmi z oddziału specjalnego; 48% z nich potrafiło wymienić imiona co najmniej czworga dzieci z dziesięcioosobowego oddziału specjalnego, zwłaszcza tych osób, które potrafiły nawiązać kontakt słowny. 76% dzieci słyszących okazałoby pomoc niesłyszącemu rówieśnikowi w razie kłopotów. Tylko 27% rodziców dostrzegało wpływ kontaktów z niesłyszącymi rówieśnikami na zachowanie ich dzieci. Spośród nich 83% badanych oceniało pozytywnie wpływ obcowania z dziećmi niesłyszącymi. Rodzice dzieci słyszących mają bardzo pozytywny obraz dzieci głuchych.
 

Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, specjalne potrzeby edukacyjne, postawa, zachowania społeczne, trudności w nauce, upośledzenie słuchu, upośledzenie
TESE descriptors: pre-primary institution, special educational needs, attitude, social behaviour, learning difficulty, hearing impairment, disability
Publikacje:
  • Krupa, G. (1994). Dzieci słyszące i ich niesłyszący rówieśnicy. Wychowanie w Przedszkolu, 3, 136-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"