Abstrakt: |
Przedmiotem badania było zainteresowanie książkami wśród sześciolatków. Przebadano ogółem 130 dzieci z pięciu miejskich przedszkoli w województwie opolskim. W badanych placówkach były biblioteczki z literaturą dziecięcą, liczba egzemplarzy wahała się od 100 do 420. Dzieci najczęściej sięgały po książkę przed śniadaniem, dwa razy rzadziej między śniadaniem a obiadem i po południu. W badanych przedszkolach biblioteczki organizowane były w formie kącików książki; egzemplarze były wymieniane w zależności od tematyki zajęć albo pory roku. Dzieci, które przeglądały książki, nie rozmawiały o ich treści z rówieśnikami, wymieniały uwagi jedynie na temat ilustracji książkowych. W wolnym czasie, mimo zaangażowania podczas zajęć literackich, dzieci wybierały zazwyczaj zabawy zabawkami albo na świeżym powietrzu. Nieduże zainteresowanie książkami w badanych placówkach mogło wynikać z braku zainteresowania dzieci kącikami książek. Poza tym nauczycielki na ogół wykorzystywały teksty literackie w całej grupie przedszkolnej, nie pracowały z dziećmi indywidualnie albo w małych grupach. Na poprawę zainteresowania książkami wśród sześciolatków mogłyby wpłynąć rozmowy literackie w małych grupach albo organizowanie zabaw w czytelnię, dzięki temu dzieci miałyby okazję do cichego obcowania z książką. Korzystne byłoby zaangażowanie rodziców do czytania dzieciom książek. |