BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy dzieci interesują się książką. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli przedszkoli WSP w Opolu
Data: [1993]
Badacz: Janina Lodzik, Krystyna Pospiszyl, Antonina Sawicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zainteresowanie książkami wśród sześciolatków. Przebadano ogółem 130 dzieci z pięciu miejskich przedszkoli w województwie opolskim. W badanych placówkach były biblioteczki z literaturą dziecięcą, liczba egzemplarzy wahała się od 100 do 420. Dzieci najczęściej sięgały po książkę przed śniadaniem, dwa razy rzadziej między śniadaniem a obiadem i po południu. W badanych przedszkolach biblioteczki organizowane były w formie kącików książki; egzemplarze były wymieniane w zależności od tematyki zajęć albo pory roku. Dzieci, które przeglądały książki, nie rozmawiały o ich treści z rówieśnikami, wymieniały uwagi jedynie na temat ilustracji książkowych. W wolnym czasie, mimo zaangażowania podczas zajęć literackich, dzieci wybierały zazwyczaj zabawy zabawkami albo na świeżym powietrzu. Nieduże zainteresowanie książkami w badanych placówkach mogło wynikać z braku zainteresowania dzieci kącikami książek. Poza tym nauczycielki na ogół wykorzystywały teksty literackie w całej grupie przedszkolnej, nie pracowały z dziećmi indywidualnie albo w małych grupach. Na poprawę zainteresowania książkami wśród sześciolatków mogłyby wpłynąć rozmowy literackie w małych grupach albo organizowanie zabaw w czytelnię, dzięki temu dzieci miałyby okazję do cichego obcowania z książką. Korzystne byłoby zaangażowanie rodziców do czytania dzieciom książek.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, placówka przedszkolna, biblioteka, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie
TESE descriptors: pre-primary education, pre-primary institution, library, literature, children's and youth literature, reading
Publikacje:
  • Sawicka, A. (1994). Czy dzieci interesują się książką. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli przedszkoli WSP w Opolu. Wychowanie w Przedszkolu, 6, 342-346.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"