BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy dzieci wstępujące do szkoły są przygotowane do podejmowania czynności samokształceniowych?
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Jolanta Flanz
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy dzieci wstępujące do szkół podstawowych są przygotowane do podejmowania samokształcenia. Badanie przeprowadziły studentki nauczania początkowego kształcące się na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badaniem objęto dzieci rozpoczynające edukację szkolną w 1990 roku w Szkole Podstawowej nr 10 w Kaliszu. Weryfikacji poddano rozumienie znaczeń wyrazów określających: a) rzeczy, zjawiska, czynności, cechy (np. rzeka, burza, wyrośnięty, stuka itp.) – ze zrozumieniem zjawisk poradziło sobie 69,24% badanych, 61,54% rozumiało czynności, 15,38% umiało wyjaśnić rzeczy, aż 38,46% miało trudności z wyjaśnieniem cech; b) stany emocjonalne (dokończenie zdania Dziwię się…) – 53,85% rozumiało je w pełni, samodzielnie podawało wyjaśnienie; c) źródła informacji ustnej (np. audycja, nagranie itp.) – tylko 7,69% umiało w pełni wytłumaczyć znaczenie pojęć takich jak bajka, historyjka czy wierszyk; d) źródła informacji pisanej (np. czasopismo, autor itp.) – 38,46% umiało podać ich znaczenie, 53,85% umiało je wskazać bez podawania wyjaśnienia, co świadczyło o średnim poziomie zrozumienia; e) czynności (np. wyszukać, przeglądać itp.) – 53,85% wykazało się średnim poziomem ich rozumienia, aż 92,31% nie potrafiło wykonać tych czynności. Ponadto zbadano także poziom umiejętności umożliwiających samodzielne uczenie się. Wyniki ujawniły, że większość badanych (53,85%) wykazała się wysokim poziomem tej umiejętności w zakresie uchwycenia istoty treści przekazywanej bezpośrednio w języku mówionym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono również, że 30,77% respondentów potrafiło uchwycić istotę treści przekazywanej pośrednio (odtworzenie polecenia na taśmie); 84,62% w pełni rozumiało polecenia pisemne; 84,62% dostrzegało i potrafiło wyodrębnić części w dłuższym tekście mówionym; 92,31% potrafiło dostrzec logiczną kolejność zdarzeń w nieuporządkowanym tekście pisanym; 46,15% umiało zaplanować własną działalność w stopniu średnim, a 23,08% miało z tym dużo kłopotów; w zakresie obsługi sprzętu dzieci najsprawniej radziły sobie z korzystaniem z magnetofonu (84,62%), a z obsługą radia miały raczej kłopoty (30,77%); 15,38% potrafiło płynnie przeczytać tekst na głos, a w stopniu niskim opanowało tę umiejętność 61,54% badanych.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, samokształcenie, umiejętności podstawowe, rozumienie, kompetencje językowe
TESE descriptors: primary school, self-instruction, basic skills, comprehension, language skills
Publikacje:
  • Flanz, J. (1995). Czy dzieci wstępujące do szkoły są przygotowane do podejmowania czynności samokształceniowych? Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika, 21, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"