BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybór szkoły i stan wiedzy o rynku pracy
Data: grudzień 1993
Badacz: Elżbieta Kurcewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu wiedzy przyszłych absolwentów szkół ponadpodstawowych na temat rynku pracy. Pytano m.in. o plany życiowe młodzieży, jej wyobrażenia o najbliższej przyszłości, pracy zawodowej, o ocenę szans na pracę zgodną z kwalifikacjami. Zbierano także opinie na temat zadowolenia z wyboru szkoły ponadpodstawowej. Grupa badanych liczyła 291 uczniów ze szkół ponadpodstawowych w Żarach. Ankietę przeprowadzili liderzy Klubów Pracy Rejonu Żarskiego. Wśród uczniów było 49% chłopców i 51% dziewcząt ze szkół średnich oraz 62% chłopców i 38% dziewcząt ze szkół zawodowych. 37% ankietowanych zamierzało po ukończeniu nauki samodzielnie poszukiwać pracy. Na pomoc rodziców liczyło 19% respondentów, tyle samo na pomoc znajomych i 11% na pomoc rejonowego urzędu pracy. Wśród uczniów, którzy deklarowali samodzielne poszukiwanie pracy, było 58% młodzieży ze szkół zawodowych. 17% badanych uznało, że są przygotowani do samodzielnego poszukiwania pracy. 57% uczniów ze szkół zawodowych i 58% przyszłych maturzystów nie zastanawiało się nad tą kwestią. 22% respondentów ze szkół średnich i 20% ze szkół zawodowych uważało, że mają szanse na założenie własnych przedsiębiorstw. Młodzi ludzie stwierdzili, że to szkoła powinna przekazywać wiedzę na temat zakładania własnych firm; ponad 60% respondentów z obu typów szkół uznało jednak, że są niedostatecznie przygotowani do otworzenia i prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: poradnictwo zawodowe w szkołach podstawowych ma nieduży wpływ na wybór przez uczniów szkoły ponadpodstawowej; według uczniów szkoły nie spełniają ich oczekiwań; z upływem czasu oceny licealistów pogarszają się, a oceny uczniów szkół zawodowych polepszają; uczniowie twierdzą, że program nauczania w szkołach ponadpodstawowych zawiera wiele niepotrzebnych przedmiotów; niewielu uczniów chciałoby podjąć pracę po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej; 1/5 badanych chciałaby prowadzić własną działalność gospodarczą po ukończeniu nauki; respondenci nisko oceniają swoje szanse na zdobycie pracy w zawodzie.

Deskryptory TESE: uczenie się, bezrobocie, motywacja, absolwent, rynek pracy, przedsiębiorstwo, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia
TESE descriptors: learning, unemployment, motivation, school leaver, labour market, enterprise, employability, employment opportunities
Publikacje:
  • Kurcewicz, E. (1994). Wybór szkoły i stan wiedzy o rynku pracy. Polityka Społeczna, 8, 11-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"