Obserwuj
Tytuł badania: |
Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków |
Kolejne lata cyklu: |
2011
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było przedstawienie ścieżek edukacyjnych Polaków, a także czynników wpływających na ich wybory edukacyjne oraz konsekwencji z tym związanych. Badanie o charakterze modułowym przeprowadzono na grupie reprezentacyjnej w gospodarstwach domowych. Zastosowano metodę rotacji miesięcznej. Dobór próby nastąpił za pomocą schematu losowania dwustopniowego z warstwowaniem na pierwszym stopniu. W badaniu wykorzystano dwa kwestionariusze: dla gospodarstwa domowego oraz indywidualny. W badaniu wzięło udział 3858 gospodarstw domowych, czyli łącznie 8608 osób. Wyniki badania pokazały m.in. plany i aspiracje osób badanych związane z dalszym kształceniem: 44,81% zadeklarowało rozwój w naukach społecznych, gospodarce i prawie, 9,95% w nauce, 9,08% w technice, przemyśle i budownictwie. Do głównych przyczyn wyboru szkoły zaliczono: możliwość kształcenia w oczekiwanym zawodzie/odpowiedni program (34,11%), dostępność i łatwy dojazd od miejsca zamieszkania (14,77%), wysoki poziom nauczania (14,23%). Głównymi przyczynami niekontynuowania nauki były: brak potrzeby (26,04%) czy podjęcie pracy (25,66%). |
Deskryptory TESE: |
planowanie edukacji, kariera zawodowa, kariera szkolna, Polska, praca |
TESE descriptors: |
educational planning, career, school career, Poland, labour |
Publikacje: |
- Główny Urząd Statystyczny. (2013). Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków. Pobrane z http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/wybory-sciezki-ksztalcenia-a-sytuacja-zawodowa-polakow,7,1.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.