BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Subkultury młodzieżowe
Instytucja:
Data: wrzesień 1993 – czerwiec 1994
Badacz: Lidia Borowczyk, Bogusław Dzięcioł, Anna Mitkowska, Julita Strugała
Abstrakt:

Celem badania było określenie uczestnictwa społecznego młodzieży w subkulturach młodzieżowych. Zbadano – poza deklarowanym uczestnictwem w subkulturach – także funkcjonowanie w środowisku subkultury oraz w środowisku wychowawczym. W badaniu wykorzystano ankietę zawierającą 29 pytań. Uczniowie z badanej populacji uczęszczali do szkół: zasadniczej zawodowej, technikum, liceum plastycznego, liceum ogólnokształcącego – wszystkie w Poznaniu. Wymieniono następujące subkultury: anarchiści, buddyści zen, chuligani, depeszowcy, graffiti, hipisi i chwasty, kibice piłkarscy, krysznaici, metalowcy, motocykliści, oie, Pomarańczowa Alternatywa, provosi, yippisi, punk, rastafarianie, reggae-fani, RSA, sataniści, skinheadzi, New Age. Według 42% respondentów subkultura to ideologia, ubiór i zachowanie odmienne w stosunku do oczekiwań rodziców, wychowawców, nauczycieli i większości dorosłych. Do wymienionych w ankiecie subkultur należało od 11% (szkoły plastyczne) do 23% (zawodowa szkoła samochodowa) uczniów. W szkołach zawodowych odnotowano najwięcej metalowców, depeszowców i motocyklistów (33%, 25% i 20%). Najmniej członków spośród badanych uczniów liceów ogólnokształcących i plastycznych liczyły grupy satanistów (1%), anarchistów (3%). Pytano także o preferencje co do muzyki pop. Najwięcej głosów (61%) otrzymał zespół Guns’n’Roses. Jedynie blisko 20% ankietowanych zadeklarowało, że nie ma pieniędzy na sprostanie wymaganiom co do ubioru charakterystycznego dla swojego środowiska subkulturowego. Mimo to 90% ankietowanych nosi strój – poza feriami i wakacjami – charakterystyczny dla danej subkultury, do której należą. 10% członków subkultur nie zna ideologii swojej podkultury, tyle samo osób stwierdziło, że zna ją dokładnie. 20% badanych spędzało mniej czasu w domu od momentu przystąpienia do podkultury. Prawie 15% respondentów nie poświęcało już tyle samo czasu co wcześniej na naukę i wykonywanie obowiązków domowych. Od momentu przystąpienia do subkultury 14% nastolatków miało gorsze relacje z rodzicami, 7% z rodzeństwem. 9% uczniów stwierdziło, że pogorszyły się ich relacje z dotychczasowymi znajomymi. 9% nastolatków ukrywało przynależność do podkultury. 80% uczniów zauważyło u siebie od czasu włączenia się do środowiska subkulturowego pogorszenie się stosunku wobec Kościoła; 12% badanych nie widziało w tej kwestii żadnej zmiany.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, zachowania społeczne, organizacja religijna, organizacja młodzieżowa
TESE descriptors: learning difficulty, parent-child relation, adult-child relation, social behaviour, religious organisation, youth organisation
Publikacje:
  • Dzięcioł, B. (1994). Subkultury młodzieżowe – raport z badań (cz. I). Wychowanie na co Dzień, 7-8, 26-28.
  • Dzięcioł, B. (1994). Subkultury młodzieżowe – raport z badań (cz. II). Wychowanie na co Dzień, 10, 15-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"