BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Subkultury młodzieżowe
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: Wojciech Marchlewski
Abstrakt:

Ankieta miała na celu określenie stosunku młodzieży w wieku 15-20 lat do różnych grup subkulturowych. Wyniki badania ujawniły, że blisko połowa badanych nie wiedziała, kim są rastamanie (51,9%), grafficiarze (51,7%) i szalikowcy (48,5%). Niezbyt dobrze znano również hardkorowców (32,9%). Najlepiej znano z kolei metalowców (jedynie 13,9% odpowiedzi nie znam tej grupy) i punków (18,3%). Na kolejnych miejscach znaleźli się diskomani, skinheadzi, hipisi i sataniści. Stosunek badanych do danych grup subkulturowych mierzono za pomocą pytania: Jeżeli jeden z poniżej wymienionych ludzi przyszedłby do klasy, to z którym z nich wolał(a)byś usiąść? Okazało się, że najchętniej uczniowie siedzieliby w ławce z buddystą, hipisem i grafficiarzem, następnie z szalikowcem, hardkorowcem, rastamanem, punkiem, heavy metalowcem i na samym końcu – ze skinheadem (najmniej pozytywnych odpowiedzi). Odpowiedzi na kolejne pytanie o odczucia, jakie budzili w badanych członkowie danych subkultur, ujawniły, że największą sympatię żywiono do heavy metalowców. Na kolejnych miejscach pod względem pozytywnych wskazań znaleźli się hardkorowcy i grafficiarze, szalikowcy, buddyści, hipisi, rastamanie i punki. Zdecydowanie najwięcej negatywnych odczuć wzbudzali skinheadzi (w wartościach bezwzględnych niechęć do nich przewyższała sympatię do metalowców).

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, kultura, relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne
TESE descriptors: youth, attitude, culture, intergroup relations, interpersonal relations
Publikacje:
  • Marchlewski, W. (1993). Subkultury młodzieżowe. W: Sytuacja dzieci i młodzieży w Polsce (5–-20 lat). Raport (s. 135-141). Warszawa: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży : Agencja Reklamowo-Handlowa EXIT.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"