BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport o stanie WoS
Instytucja:
Data: maj 1992
Badacz: Krzysztof Kiciński, Monika Sajkowska
Abstrakt:

Głównym celem badania była diagnoza efektów wprowadzenia nowego programu dla wiedzy o społeczeństwie. Badaniem techniką wywiadu objęto kilkuosobowe grupy maturzystów z dziesięciu warszawskich liceów ogólnokształcących. Starano się uzyskać opinie uczniów o przydatności wiedzy zdobywanej na lekcjach WOS-u – na ile ułatwia im ona orientację w sytuacji społeczno-politycznej oraz podejmowanie samodzielnych decyzji o uczestnictwie w życiu kraju. W połowie badanych szkół lekcje wiedzy o społeczeństwie były według uczniów traktowane niepoważnie – nauczyciele ulgowo egzekwowali zdobywane wiadomości, byli niekompetentni, całkowicie lub częściowo rezygnowali z prowadzenia lekcji. Dyskusję z uczniami jako zamierzoną metodę nauczania wprowadzili nauczyciele w połowie szkół, w pozostałych była metodą marginalną. W czterech szkołach podstawą oceniania były odpowiedzi ustne według listy, w sześciu – oceny z klasówek, w dwóch oceniane były pisemne prace domowe, w trzech szkołach stosowano postulowane w programie ocenianie udziału w dyskusjach. Uczniowie często dostrzegali fikcyjność wystawianych stopni, do których wobec niskiego prestiżu przedmiotu i oni, i nauczyciele nie przywiązywali dużej wagi. W dziewięciu szkołach lekcje z WOS-u prowadził nauczyciel historii, w jednej – polonista. Uczniowie nie byli zgodni co do tego, czy nauczyciel powinien na lekcjach zachować neutralność światopoglądową. Mimo że w większości szkół badani uznali, że WOS jest przez dyrekcję, nauczycieli i nich samych traktowany jako przedmiot ostatniej kategorii, to niemal powszechnie deklarowali przydatność tych lekcji. Najczęściej podkreślali porządkującą funkcję wiedzy przekazywanej na lekcjach, którą spełniały poprzez wyjaśnianie mechanizmów polityki, przybliżanie minionych i współczesnych realiów politycznych. Bardzo często formułowanie oczekiwań wobec lekcji WOS-u było tożsame z przedstawieniem braków lekcji, w których uczestniczyli uczniowie. Najbardziej brakowało im formuły lekcji opartej na dyskusji, wymianie poglądów, analizie i interpretacji bieżących wydarzeń w kraju i za granicą, dostarczaniu wiedzy obywatelskiej ułatwiającej poruszanie się w świecie instytucji.

Deskryptory TESE: wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne, program nauczania, reforma programu nauczania, sytuacja polityczna, szkoła średnia, uczeń
TESE descriptors: civics, community studies, curriculum, curriculum reform, political situation, secondary school, pupil
Publikacje:
  • Sajkowska, M. (1993). Raport o stanie WoS. Społeczeństwo Otwarte, 11, 41-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"